۵ اصل مهمی که استارت‌آپ‌ها باید در طراحی فضای کاری خود آن‎ها را در نظر بگیرند

دکوراسیون دفتر کار

این روزها استارتاپ‌ها یا همان کسب‌وکارهای اینترنتی در سراسر جهان به سرعت در حال افزایش هستند. همه‌ی آن‌ها که به نوعی با استارتاپ‌ها در ارتباط هستند، به خوبی می‌دانند که ایده‌ی خوب، تیم خوب، اجرای مناسب، استعداد و خلاقیت برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق بسیار مهم هستند. اما بهتر است بدانید که برای راه انداختن کسب‌وکاری که سرپا بماند، شما به چیزی بیش از این‌ها نیاز دارید. دکوراسیون دفتر کار یکی از مواردی است که رابطه‌ی مستقیمی با موفقیت کسب‌وکار شما دارد. تحقیقات نشان داده است که دیزاین دفتر کار تاثیر زیادی روی روحیه تیم داشته و باعث جذب و اعتماد مشتری می‎شود.

دکوراسیون دفتر کار

از نظر بیشتر صاحب‌نظران استارتاپ‎ها، کار تیمی بسیار مهم‎تر از ایده‌ی خوب می‌باشد. استیو جابز معتقد است که کارکنان و اعضای تیم بیشترین اهمیت را در موفقیت یک استارتاپ دارند. همین باعث شده است که امروزه به فضای کاری استارتاپ‌ها بیشتر اهمیت داده شود. اگر نگاهی به دفاتر اداری قدیمی بیندازید، ردیف‌های میز و ایستگاه‌های کاری را مشاهده می‌کنید که هر کسی مشغول کار خودش است. اما در مورد فضای کار استارتاپ‌ها بیشترین تمرکز روی راحتی و کار تیمی می‌باشد و به همین خاطر این روزها دکوراسیون استارتاپ‌ها از طراحی‌های متداول قدیمی فاصله گرفته‌اند و بیشتر به سمت طراحی پلان باز متمایل گشته‌اند.

دکوراسیون دفتر کار
دکوراسیون دفتر کار

معمولا استارتاپ‌ها کار خود را با فضاهای کوچک یا فضاهای کاری اشتراکی یا دفاتر خانگی شروع می‌کنند. اما این دلیلی نمی‌شود که استارتاپ‎ها طراحی داخلی فضای کاری خود را نادیده بگیرند و از اهمیت آن غافل شوند. بلکه باید آن‌ها بتوانید خلاقانه‌تر عمل کنند و فضای کارآمد و مناسبی را ایجاد نمایند. ما در ادامه‌ی مطلب به بررسی ۶ اصلی که استارت‌آپ‌ها باید در طراحی فضای کاری خود، آن‌ها را در نظر بگیرند، می‌پردازیم. اگر شما نیز در شرف ایجاد کسب‌وکار نوئی هستید، بهتون پیشنهاد می‌کنم حتما این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

نور طبیعی و گیاهان سبز

بخش مهمی از دکوراسیون دفتر کاری به نور طبیعی وابسته است. اول اینکه نور طبیعی به مردم کمک می‌کند که همه چیز را بهتر ببینند. در واقع دید انسان با تغییرات نور طبیعی تنظیم می‌شود و آن نسبت به نور فلورسنت برای چشم‌ها بهتر است. تحقیقات نشان داده است که جوانان در معرض نور طبیعی احساس هوشیاری بالاتری دارند در حالی که نور مصنوعی باعث کسالت و خواب‎آلودگی آنان می‎شود. در واقع نور طبیعی در کنترل سطح ملاتونین بسیار موثر می‌باشد که آن نیز به نوبه‌ی خود روی تمرکز و سطح هوشیاری شما تاثیر می‌گذارد.
همینطور نور طبیعی باعث افزایش خلق‌وخو و خلاقیت اعضای تیم‌تان می‎شود. سعی کنید از نور طبیعی پنجره‎ها غافل نشوید و از پوشاندن آن‌ها با پرده‎های ضخیم خودداری نمایید. همانطور در تحقیقات دیگری که انجام شده است، نشان داده شده که موجودات زنده مثل گیاهان و ماهی‎ها باعث افزایش خلاقیت و بهره‌وری می‎شوند. برای اینکه کارایی و عملکرد اعضای تیم خود را افزایش دهید، سعی کنید از آن‌ها در محیط کار استفاده کنید. دکور آکواریوم و جنب‌وجوش ماهی‌ها در افزایش تمرکز و کاهش استرس افراد بسیار موثر می‌باشد و حس آرامش را به اعضای تیم منتقل می‌کند.

دکوراسیون دفتر کار
دکوراسیون دفتر کار

یکی از عناصر کلیدی در طراحی دفتر کار استفاده از پنجره‌های بزرگ و فضاهای سبز است. در حال حاضر از استارتا‌پ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک تا شرکت‎های بزرگ مثل گوگل و فیس‌بوک، همگی از این ذهنیت برای طراحی دفتر کاری‌شان استفاده می‌کنند.

میزان فضای مناسب

مطمئن شوید که فضای کافی برای کسب‌وکار شما وجود دارد. شما می‌توانید با توجه به سلیقه و سبک کاری خودتان از ایستگاه‌های کاری یا اتاق برای کار کارکنان‌تان استفاده کنید و یا اینکه  طراحی‌های پلان باز برای دفتر کاری‌تان بکار بگیرید تا افراد آزادانه بتوانند حرکت‌ کنند.

دکوراسیون دفتر کار

مبلمان با کیفیت خوب

اگر تصمیم به خرید مبلمان ارزان قیمت‌ دارید، به یاد داشته باشید که”هر چقدر پول بدی، همانقدر آش می‌خوری”. مبلمان با کیفیت‌ پایین‌تر می‎تواند باعث کاهش بهره‌وری و فعالیت کارکنان و مهم‎تر از همه مشکلات بهداشتی در میان کارکنان‌تان شود.

دکوراسیون دفتر کار
دکوراسیون دفتر کار

خوشبختانه امروزه طراحان داخلی انواع صندلی و میزهای ارگونامیک را برای محیط‌های کاری طراحی کرده‌اند. سعی کنید مبلمانی خریداری نمایید که ارتفاع و پشتی آن کاملا قابل تنظیم باشند. به طور کلی سعی کنید مبلمان و فضای کارتان به گونه‌ای باشد که امکان تغییر در آن وجود داشته باشید. همه‌ی ما به شخصه دوست داریم که محیط اطراف‌مان را با سبک و سلیقه‌ی خودمان بچینیم. مبلمان قابل تنظیم به اعضای تیم‌تان مالکیت بیشتری را می‌دهد و همین باعث افزایش اعتماد به نفس، حس تسلط و کنترل در آن‎ها می‎شود. شاید بنظرتان این اصل زیاد مهم نباشد ولی همین نکات کوچک هستند که باعث خلاقیت و بازده کاری تیم‌تان می‎شوند.

فضای ذخیره‌سازی

عموما ذخیره‎سازی آخرین چیزی است که به هنگام طراحی دفتر کار مورد توجه قرار می‌گیرد در حالی که آن فاکتور مهمی در دکوراسیون محیطی کاری به شمار می‌آید. علاوه بر ذخیره‌سازی بدون کاغذ مثل ذخیره‌سازی کلاد، شما باید از انواع ذخیره‌سازی‌های فیزیکی بدین منظور استفاده کنید. انتخاب نوع مناسب مبلمان می‌تواند در این زمینه به شما کمک زیادی بکند.

دکوراسیون دفتر کار
دکوراسیون دفتر کار

پالت رنگی مناسب دکوراسیون دفتر کار

انتخاب پالت رنگی یکی دیگر از مهم‌ترین مراحل دکوراسیون دفتر کار می‌باشد. تحقیقات نشان داده است که رنگ‎ها روی اعصاب و روان افراد تاثیر بسزایی دارند و باعث تغییر رفتار و روحیه‌ی آن‌ها در حین کار می‎شوند. پس بهتر است قبل از هر چیزی کمی در مورد رنگ‎شناسی تحقیق کنید و پالت رنگی متناسب با خودتان را پیدا کنید. اگر دوست دارید که فضای آرامی در محیط کارتان حاکم شود، پس بهتر است به سمت طیف‌های رنگی آبی بروید. رنگ آبی علاوه بر آرامش‌بخشی، باعث افزایش خلاقیت و بازده‌کاری اعضای تیم‎تان خواهند شد.
رنگ قهوه‎ای دومین رنگی است که ما برای طراحی دفتر کار به شما پیشنهاد می‌کنیم. این رنگ حس امنیت، راحتی، آسایش، وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری را در افراد افزایش می‌دهد. سعی کنید از رنگ‎های پرهیجان و تند با الگوهای پیچیده به عنوان رنگ غالب دفترتان استفاده کنید.

دکوراسیون دفتر کار
دکوراسیون دفتر کار

ما در اینجا سعی کردیم نکاتی مهم و باارزشی را برای طراحی دفتر کار به شما معرفی کنیم. اگر شما نیز به دنبال پیاده‌سازی استارتاپ خودتان هستید، حتما این موارد را رعایت کنید و آن‎ها را جدی بگیرید. اگر شما نیز نظر یا پیشنهادی در این مورد دارید، خوشحال می‎شویم که آن را با ما در میان بگذاریم.

2 دیدگاه برای “۵ اصل مهمی که استارت‌آپ‌ها باید در طراحی فضای کاری خود آن‎ها را در نظر بگیرند

  1. علی سیدلر گفته:

    میشه یه استارت آپ نام ببرید که دغدغه اش اینا باشه؟ همه غول های بزرگ امروز صنعت it از گاراژ شروع کردن

  2. مجید خواهانی گفته:

    @علی سیدلر

    از گاراژ شروع کردن ولی تو گاراژ که نموندن دوست عزیز!

    وقتی تیم بزرگ میشه و قصد دارید ویژگی تعاملی بودن رو در فضای کاری حفظ کنید در عین حال که نیاز به آرامش و تمرکز هم حیاتیه متوجه اهمیت فضای کاری و دکوراسیون خواهید شد.

    رنگ ها، تجهیزات، چیدمان و… در راندمان و بازدهی تیم بسیار موثر هست. اگر غیر از این بود شرکت گوگل اینقدر روی محیط کارش خلاقیت نمیذاشت و هزینه نمی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *