نکات مهم در چیدن دکوراسیون آپارتمان‌های کوچک

دکوراسیون آپارتمان کوچک ایرانی

متاسفانه امروزه تغییرات بافت‌ شهری ما را از خانه‎های حیاط‌دار کودکی‌مان دور کرده و به زندگی آپارتمان‌نشینی سوق داده است. اکنون در بیشتر شهرهای بزرگ ایران، خانه‌های حیاط‌دار به نوستالژی تبدیل شده‌اند و آپارتمان‌‌ها، این غول‌های بتونی جای آن‌ها را گرفته‌اند. از طرف دیگر، اکثر آپارتمان‌ها در متراژهای کوچک هستند و همین می‌تواند به هنگام دکوراسیون آن، چالشی را برای خانواده‌ها ایجاد نماید. ما در این مطلب با ارائه‌ی ویژگی‎هایی به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید بهترین دکوراسیون آپارتمان کوچک ایرانی را برای خودتان طراحی کنید. ادامه مطلب را از دست ندهید.

بیشتر خانواده‌ها تصور می‌کنند که چون فضای آپارتمان‌ آن‌ها کوچک است، پس باید روی عملکرد بالای خانه تمرکز کنند و بی خیال طراحی دکوراسیون آن شوند. درست است که فضای آپارتمان شما کوچک است، اما به این معنی نیست که شما نمی‌توانید هیچ سبک دکوراسیونی را در آن داشته باشید. شما می‌توانید با ایجاد تعادل در فضای خانه‌تان، محیط راحتی را در آپارتمان‌تان بسازید. شما باید در دکوراسیون خود آیتم‌هایی را استفاده کنید که هم نیاز شما را برآورده سازند و هم بتوانند زیبایی را به خانه‌تان اضافه کنند.

فضاهای مجزا

بسیاری از طراحان داخلی معتقدند که طراحی پلان باز بهترین شیوه برای تزئین آپارتمان‌های کوچک است. در حالی که این قضیه کاملا اثبات شده است و امروزه در بسیاری از طراحی‌های داخلی آپارتمانی بکار برده می‌شود، اما این طراحی گاها مشکل ساز می‌شود. اگر شما فضاهای مجزایی را در آپارتمان‌تان تعریف نکنید، این می‌تواند در طول گذر زمان منجر به شلوغی و بهم‌ریختگی فضای موجودتان شود. مطمئنا بهترین اصل در مورد آپارتمان‌های کوچک، تعریف فضاهای مجزا با هدف و کاربرد خاص و مشخص است.

دکوراسیون آپارتمان کوچک ایرانی
دکوراسیون آپارتمان کوچک ایرانی

شما به سادگی می‌توانید آپارتمان‌تان را به قسمت‌های مختلف تقسیم کنید. مثلا با قرارگیری یک بوفه بین آشپزخانه و فضای ناهارخوری، شما خیلی راحت می‌توانید این دو فضا را از هم جدا کنید. این یک ایده‌ی ساده برای تقسیم‌بندی فضا است. امروزه طراحی‌های متنوعی از پارتیشن و جداکننده‌های فضا در بازار موجود است. شما می‌توانید از پرده‌ها به عنوان پارتیشن برای تقسیم‌بندی فضای آپارتمان‌تان استفاده کنید. مطمئن باشید که پرده‌ها برای فضاهای کوچک، فوق‌العاده کاربردی و بدردبخورد هستند.

مبلمان‌های چندمنظوره

ما می‌دانیم که در دکوراسیون آپارتمان‎های کوچک، هر اینچ از فضا بسیار ارزشمند است. بهترین انتخاب برای فضاهای کوچک مبلمان‌های چندمنظوره است. شما می‌توانید با استفاده از مبلمان‌هایی با کاربردهای مختلف بهترین استفاده را از فضای کوچک‌ خود داشته باشید. یکی از بهترین فضاهایی که بیشترین مبلمان چندمنظوره برای آن طراحی شده است، اتاق خواب است. تخت‌خواب‌های تاشو از جمله مبلمان‌‏هایی هستند که به راحتی می‌توانند جمع شده یا به صندلی تبدیل شوند. در مورد این می‌توانید یک جستجوی کوچکی در سایت‌های مختلف داشته باشید و با انواع مبلمان‌های چندمنظور که بسیار جذاب هستند، آشنا شوید.

دکوراسیون آپارتمان کوچک ایرانی
دکوراسیون آپارتمان کوچک ایرانی

فضاهای استفاده نشده

به یاد داشته باشید که شما باید از فضا موجود آپارتمان‌تان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. به اطراف‌تان نگاه کنید و همه‌ی فضاهای بلااستفاده یا فضاهایی که بی هیچ هدف مفیدی بکار برده شده‌اند، را شناسایی کنید. در مورد گوشه‌های استفاده نشده و دیوارهای خالی نیز فکر کنید. سپس از آن فضاها به نفع خودتان استفاده کنید. مثلا شما می‌توانید قسمت افقی لبه پنجره را به فضای کاری خودتان تبدیل کرده و از آن به عنوان دفترکاری استفاده کنید. با خرید قفسه‌های گوشه‌ای مکانی را برای ذخیره‌سازی وسایل ضروری خود ایجاد کنید. سبدی را در بالای یخچال فریزر قرار دهید و از آن‌ برای پنهان کردن بشقاب‌هایی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، استفاده کنید. می‌بینید که با ایده‌های بسیار ساده نیز می‌توان طراحی‌های جالبی را ایجاد کرد.

دکوراسیون آپارتمان کوچک ایرانی
دکوراسیون آپارتمان کوچک ایرانی

قفسه‌های عمودی

در طراحی دکوراسیون داخلی آپارتمان‌های کوچک، استفاده عمودی از فضا اهمیت بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید از فضای دیوار به عنوان مکانی برای جای دادن مبلمان تاشو یا قفسه‌های کتاب استفاده کنید. مثلا به عکس زیر نگاه کنید که چگونه دو قفسه‌ی کتاب یکسان در دو طرف درب ورودی فضای بهینه‌ای را ایجاد کرده است.

دکوراسیون آپارتمان کوچک ایرانی
دکوراسیون آپارتمان کوچک ایرانی

سیستم سازمان یافته

همه‌ی ما به خوبی می‌دانیم که ذخیره‌سازی در فضاهای کوچک بسیار مهم و حیاتی است. شما در دکوراسیون‌تان نیاز به لوازمی دارید که هر گونه بهم ریختگی و شلوغی را در فضای زندگی‌تان پنهان کنید. اما خوب، زمانی که بخواهید از این ایده به صورت عملی استفاده کنید، به سختی می‌توانید وسیله‌ی موردنظرتان را پیدا کنید. پیشنهاد ما به شما سبدهای حصیری است. چرا که بسیار مقرون به صرفه بود و تهیه‌ی آن سخت نیست.

دکوراسیون آپارتمان کوچک ایرانی
دکوراسیون آپارتمان کوچک ایرانی

پالت رنگی روشن

به هنگام انتخاب رنگ برای دکوراسیون آپارتمان کوچک ایرانی خود از رنگ‌های روشن استفاده کنید. عموما رنگ‎های تیره و قوی فضای شما را کوچکتر از اندازه‌ی واقعی خود نشان می‌دهند. اما حال برعکس آن، رنگ‌های روشن باعث می‌شود که فضای خانه‌ی شما باز و بزرگ بنظر برسد. در انتخاب پالت رنگی دکوراسیون تان بسیار دقت کنید و انتخاب آن را جدی بگیرید. حداکثر از دو یا سه رنگ روشن متفاوت در دکوراسیون‌تان استفاده کنید و برای جذابیت بیشتر طراحی داخلی‌تان می‌توانید یک رنگ تیره را به فضای موجودتان اضافه کنید.

دکوراسیون آپارتمان کوچک ایرانی
دکوراسیون آپارتمان کوچک ایرانی

نکته: ما قبلا مطلبی پیرامون محبوب‌ترین پالت‌های رنگی دکوراسیون منتشر کرده‌ایم که می‌تواند به شما در این راه کمک زیادی بکند.

چیدمان منحنی شکل در دکوراسیون آپارتمان کوچک ایرانی

چیدمان منحنی بهترین ترکیب مبلمان برای فضاهای کوچک است. از آنجایی که اکثر آپارتمان‌های کوچک به شکل مستطیل هستند، شما می‌توانید با کمک مبلمان و لوازم دکوری، چیدمان منحنی شکلی را در فضای دکوراسیون‌تان ایجاد کنید. مبلمان‌های دارای انحنا و قوس‌های ظریف مثل میز ناهارخوری یا مبل و صندلی‌های زاویه‌دار می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای آپارتمان‌های کوچک باشند.

بعد از انتخاب مبلمان متناسب با سبک طراحی داخلی‌تان، بهتر است که چیدمان منحنی خود را با لوازم جانبی مشابه تکمیل نمایید. مثلا به جای آینه‌های مستطیلی شکل، می‌توانید طراحی‌های گردی از آن را خریداری نمایید. همینطور اگر آپارتمان‌تان دارای شکل خاصی است، می‌توانید با خلاقیت خودتان استفاده‌های مفیدی از آن داشته باشید. مثلا شما می‌توانید با اضافه کردن صندلی راحتی و قفسه‌ی کتاب، پنجره منحنی شکل اتاق‌تان را به گوشه‌ای دنج برای مطالعه کتاب تبدیل کنید.

دکوراسیون آپارتمان کوچک ایرانی
دکوراسیون آپارتمان کوچک ایرانی

ما در اینجا اصلی‌ترین نکاتی که در طراحی آپارتمان‌های کوچک باید مدنظر داشته باشید را بیان کردیم. اگر شما نیز نظر یا پیشنهادی در این باره دارید، می‌توانید آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *