تزئین اتاق پذیرایی شیک و مجلل به سبک ایرانی

اتاق پذیرایی ایرانی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های دکوراسیون خانه‎های ایرانی مربوط به اتاق پذیرایی است که از دیرباز تا به امروز همیشه سعی داشته‌ایم شیک‎ترین و بهترین دکور ممکن را برای آن رقم بزنیم. شاید دلیل آن به مهمان‌نوازی ما ایرانی‌ها برمی‌گردد که دوست‌ داریم بهترین فضای ممکن را برای مهمان‌هایمان داشته باشیم. طراحی و تزئین اتاق پذیرایی ایرانی به سبک کلاسیک از محبوب‌ترین روش‌های دکوراسیون پذیرایی می‌باشد که شما آن را در اکثر خانه‌های ایرانی خواهید یافت. دکور مجلل و اشرافی کلاسیک ظاهر اصیل، جذاب و زیبایی را به اتاق پذیرایی اضافه کرده و حس آرامش و راحتی را به میهمانان القا می‌کند.

چیزی که کاملا در اتاق پذیرایی ایرانی به چشم می‌آید و توجه افراد را به خود جلب می‌کند، ترکیبات متقارن، مبلمان و لوازم دکوری نفیس، گچبری دیوارها و پالت رنگی آرامش‌بخش آن است. با اینکه این سبک دکوراسیون اتاق پذیرایی هزینه‌ی زیادی را می‌طلبد اما با این حال همچنان در بین مردم طرفدار دارد و به صورت ناخودآگاه مردم به سمت آن کشیده می‌شوند. ما در این مطلب با بررسی ویژگی‌های اصلی اتاق پذیرایی ایرانی به سبک کلاسیک می‌پردازیم تا شما را بیشتر با طراحی دکوراسیون آن آشنا کنیم.

اتاق پذیرایی ایرانی
اتاق پذیرایی ایرانی

پالت رنگی

بی‌شک رنگ‌های خنثی و آرامش‌بخش بیشترین تمایلات رنگی را در دکوراسیون اتاق‌های پذیرایی دارند و اگر به دکوراسیون خانه‌های اصیل ایرانی دقت کنید متوجه خواهید شد که بیشتر ایرانی‌ها به رنگ‌های خنثی و مخافظه‌کارانه علاقه‌مند هستند و زیاد به سمت رنگ‌های دیگر نمی‌روند. به طور کلی در طراحی شیک‌ترین خانه‌های ایرانی از رنگ‎های ملایم مثل سفید، بژ، کرمی، سایه‌های مختلفی از رنگ قهوه‌ای، زیتونی و سبز روشن استفاده می‌شود. رنگ‎های خیلی تیره یا روشن جایگاهی در اتاق‌های پذیرایی ایرانی ندارند و نهایتا رنگ‌های طلایی، یشمی، زرشکی، برنزی، صورتی چرک و آبی برای تزئینات استفاده می‌شود.

اتاق پذیرایی ایرانی
اتاق پذیرایی ایرانی

البته رنگ سفید بیشتر برای دکوراسیون معاصر بکار برده می‌شود و شما باید برای دکوراسیون کلاسیک خود کمی آن را با رنگ‌های گرم ترکیب کنید تا از غلطت سفیدی آن کم شود. اگر فضای اتاق پذیرایی شما کوچک است سعی کنید از رنگ‌های تند و تیره کمتر استفاده کنید. چرا که باعث می‌شوند فضای شما کوچک‌تر بنظر برسد. رنگ‎‌های کرمی و بژ می‌توانند بهترین انتخاب به عنوان رنگ غالب اتاق پذیرایی کوچک باشند. به طور کلی دیوارها و پرده‌هایی با رنگ‎های روشن به علت انعکاس نور فضای زندگی شما را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. در مورد فضاهای بزرگ شما هیچ مشکلی ندارید و می‌توانید از انواع رنگ‌های تند و تیره استفاده کنید اما اگر مایل به طراحی به سبک کلاسیک هستید، فقط رنگ‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم را بکار ببرید.

اتاق پذیرایی ایرانی
اتاق پذیرایی ایرانی

همینطور شما می‌توانید دیوارهای پذیرایی خود را با کمک کاغذدیواری‌هایی با سبک کلاسیک بپوشانید. مطمئنا کاغذ دیواری در عین ایجاد زیبایی و جذابیت، اصالت و قدمت را به فضای اتاق اضافه کرده و محیطی خاص با هویت اصیل به وجود می‎آورد. اگر سقف منزل‌تان کوتاه است، بهتون پیشنهاد می‌کنیم که از طرح‌های عمودی برای الگو و نقش و نگار کاغذ دیواری استفاده کنید. چنین طرح‌هایی سقف را بلندتر نشان داده و در نتیجه فضای اتاق پذیرایی شما بزرگتر بنظر خواهد رسید.

اتاق پذیرایی ایرانی
اتاق پذیرایی ایرانی

مبلمان

همانطور که بارها و بارها در دکوراسیون خانه‌های ایرانی دیده‌اید، مبلمان کلاسیک و سلطنتی محبوب‎ترین سبکی هستند که در طراحی داخلی منزل ایرانی بکار برده می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی‌های مبلمان اتاق پذیرایی منبت‌کاری و طراحی‌های پیچیده در دسته‌ها، پایه‌ها و تاج مبل، پارچه مبلی نفیس، ظرافت و زیبایی و کیفیت بالایی آن است. تقریبا تمامی مبلمان اتاق‌های پذیرایی شیک ایرانی دارای کنده‌کاری‌های طلایی با خطوط ساده و متقارن است که ظرافت و زیبایی خاصی را با خود به همراه دارد. با اینکه مبلمان کلاسیک و سلطنتی خیلی شبیه هم هستند اما در عین حال تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. یک تفاوت عمده‌ی مبلمان کلاسیک با سبک سلطنتی به اندازه‌های کوچک آن برمی‌گردد. اگر فضای اتاق‌تان کوچک است بهتون پیشنهاد می‌کنیم که از مبلمان کلاسیک برای دکوراسیون‌تان استفاده کنید.

اتاق پذیرایی ایرانی
اتاق پذیرایی ایرانی

چیدمان اتاق پذیرایی ایرانی

اتاق پذیرایی کلاسیک باید بر اساس نظم، تقارن و تعادل چیده شود و شما باید این سه اصل را در چیدمان دکوراسیون اتاق پذیرایی مخصوصا در مورد مبلمان‌تان رعایت کنید. بهتر است که مبلمان استیل یا سلطنتی خود را در نقطه کانونی اتاق قرار دهید و سپس با استفاده از فرش ایرانی زیبایی آن را کامل کنید. عموما چیدمان متقارن فضای رسمی را ایجاد کرده و نظم مشخصی را به اتاق‌تان می‌دهد.

اتاق پذیرایی ایرانی
اتاق پذیرایی ایرانی

همینطور سعی کنید لوازم دکوری و تزئینی اتاق پذیرایی را به شکل متقارن و دو تایی در اتاق بکار ببرید ولی در عین حال باید دقت کنید که از طراحی اضافه و شلوغ دوری کنید. معمولا در اتاق‌های پذیرایی ایرانی فضا بوسیله‌ی چیدمان مبلمان به دو ناحیه‌ی مجزا تقسیم می‌شود. قسمتی از اتاق به کمک مبل و میزهای جلو مبلی و کنار مبلی به فضای نشیمن اختصاص می‌یابد و قسمت بعدی بوسیله‌ی میز و صندلی‌های ناهارخوری تزئین می‎شود.

اتاق پذیرایی ایرانی
اتاق پذیرایی ایرانی

عناصر تزئینی و روشنایی

به هنگام انتخاب عناصر تزئینی باید سبک دکوراسیون حاکم بر اتاق‌تان را در نظر بگیرید و لوازمی انتخاب کنید که با مبلمان و فضای کلاسیک اتاق‌تان هماهنگ باشد. لوستر، آباژور، بوفه و میزهای سنگ مرمر از جمله لوازمی هستند که در تزئین اتاق‌های پذیرایی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. لوستر و آباژور از جمله محبوب‎ترین روش‎های روشنایی خانه‌های ایرانی است و بیشتر خانواده‌های علاقه‌ی وافری به لوسترهای کریستالی باشکوه دارند. لوستر و آباژور علاوه بر تامین روشنایی نور اتاق، نقش تزئینی در دکوراسیون آن دارند.

بوفه یکی دیگر از وسایل تزینی اتاق‌های پذیرایی است که با اطمینان می‌توان گفت در تمامی خانه‌های ایرانی موجود است. شما می‌توانید بوسیله‌ی تزئین بوفه با ظروف کریستالی و لوکس فضای شیک و جذابی را ایجاد کرده و چیدمان اتاق پذیرایی‌تان را تکمیل نمایید.

اتاق پذیرایی ایرانی
اتاق پذیرایی ایرانی

ما در اینجا سعی کردیم تا با بررسی ویژگی‌های اتاق پذیرایی ایرانی شما را بیشتر با خانه‌های شیک ایرانی آشنا کنیم. شما می‌توانید با الهام از عکس و مفاهیم این مطلب اتاقی مدرن و اصیل را برای خودتان و مهمانان‌تان بسازید و از زندگی در آن لذت ببرید. همیشه سعی کنید که به احساس درونی خودتان اعتماد کنید و دکوراسیونی که موردپسندتان واقع می‌شود را برای خودتان ایجاد کنید. اگر شما نظر یا پیشنهادی در این باره دارید، می‌توانید آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *