اشتباهات رایجی که بیشتر ماها به هنگام انتخاب رنگ دکوراسیون آن‎ها را مرتکب می‌‏شویم

انتخاب رنگ مناسب خانه

واقعیت این است که انتخاب رنگ مناسب خانه و ترکیب آنها با هم، کار نسبتا سخت و دشواری است. سایهها و طیفهای رنگی مختلفی وجود دارند و جای هیچ تعجبی نیست که گاهی اوقات مردم در انتخاب و ترکیب رنگها در کنار هم اشتباه میکنند. همانطور که حتما می‌دانید رنگها تاثیر بسزایی در روحیه و خلق‌وخوی افراد دارند و هر اشتباهی کوچکی میتواند باعث ناراحتی، ناآرامی، آشفتگی و حتی افسردگی شود. یک سری اشتباهات رایجی در این زمینه وجود دارد که در طراحی اکثرا خانه‎‎ها دیده میشوند.

انتخاب رنگ مناسب خانه
انتخاب رنگ مناسب خانه

ما در این مطلب به بررسی این اشتباهات رنگی میپردازیم تا شما با آنها آشنا شوید. اگر شما نیز این اشتباهات را مرتکب شدهاید، بدانید که تنها نیستید و خودتان را سرزنش نکنید. ما در اینجا به شما کمک میکنیم تا آنها را اصلاح کرده و ظاهر بهتری به دکوراسیونتان بدهید.

انتخاب رنگ مناسب خانه
انتخاب رنگ مناسب خانه

توجه نکردن به نور

روشنایی و نورپردازی خانه تاثیر زیادی روی ظاهر رنگها و حس و حال اتاق دارد. قبل از استفاده از رنگهای انتخابی‌تان در مقدار وسیع بهتر است نمونههایی از آنها را در گوشههای مختلف اتاق‌تان استفاده کنید تا ببینید نور در طول روز چگونه روی آن تاثیر می‌گذارد. شما ممکن است متوجه شوید که رنگ مورد انتخابی شما در اثر نور روشن‌تر، تیرهتر و یا حتی تونالیته رنگی مختلفی از خود را به نمایش می‌گذارد. به این ترتیب در صورتی که رنگ انتخابیتان را نپسندید، راحت‌تر میتوانید آن را تغییر دهید و رنگ جدیدی را جایگزین آن کنید.

انتخاب رنگ مناسب خانه
انتخاب رنگ مناسب خانه

فراموش کردن تعادل

اگر شما از رنگهای مختلف در فضای خانهتان استفاده می‌کنید، باید بتوانید بین آنها تعادل ایجاد کنید. استفاده بیش از حد از رنگهای خنثی، فضای کسل‌کنندهای را میسازد. همینطور رنگهای جسورانه و بولد نیز می‌توانند باعث اضطراب و استرس شما شوند.

انتخاب رنگ مناسب خانه
انتخاب رنگ مناسب خانه

خوشبختانه ترفند ساده‌ای برای ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل وجود دارد که میتواند به شما کمک کند. قانون ۶۰-۳۰-۱۰ یکی از پیشنهادات طراحان داخلی است که ترکیب رنگها را برای شما آسان‌تر میکند. در واقع این قانون نسبت استفاده از هر رنگ را در فضا تعیین می‌کند. مطابق این قانون شما باید ۶۰% اتاق را به رنگ اصلی که معمولا باید رنگ خنثی باشد، اختصاص دهید. شما باید این رنگ را برای دیوارها و مبلمان که پسزمینه اتاق شما هستند، بکار ببرید.

انتخاب رنگ مناسب خانه
انتخاب رنگ مناسب خانه

۳۰% بقیه، رنگ ثانویه یا همان رنگ میانی می‌باشد که معمولا نزدیک به رنگ اصلی انتخاب می‎شود تا بتواند آن را تقویت کند. البته رنگ اصلی و ثانویه باید تا حدود زیادی با هم متفاوت بوده و قابل تشخیص باشند. شما میتوانید رنگ تاکید را برای پردهها، صندلی تاکید، دیوار تاکید و رو تختی و مواردی از این قبیل استفاده کنید. ۱۰% بقیه مربوط به رنگ تاکید می‌باشد که معمولا رنگ بولد و جسورانه‌ای را برای آن انتخاب میکنند. شما می‌توانید از رنگ تاکید برای رنگ کوسنها، لوازم تزئینی و هنریتان استفاده کنید. شما با این قانون به راحتی میتوانید تعادل را در فضای اتاق ایجاد کنید و طرح رنگی خود را داشته باشید.

انتخاب رنگ مناسب خانه
انتخاب رنگ مناسب خانه

طراحی جداگانه هر اتاق

معمولا هر اتاقی کاربرد و استفادهی منحصربفرد خود را دارد و ممکن است این موضوع شما را به این فکر بیندازید که می‌توانید هر اتاق را جداگانه تزئین کنید و سبک دکوراسیون متفاوتی را برای آن بکار ببرید. این یکی از اشتباهات رایجی است که بیشتر مردم آن را مرتکب میشوند. به یاد داشته باشید که دکوراسیون شما باید یکپارچه و مسنجم باشد. در واقع تمامی اتاقهای شما باید پالت رنگی مشابهی داشته باشند و این هارمونی باید در فضای خانه کاملا مشهود باشد.

انتخاب رنگ مناسب خانه
انتخاب رنگ مناسب خانه

فراموش کردن کنتراست به هنگام انتخاب رنگ مناسب خانه

استفاده بیش از حد از رنگهای مشابه در دکوراسیون خانه نیز خطرناک است و می‌تواند فضای شما کسل‌کننده بنظر برساند. در چنین فضایی همه‌ی رنگها با هم ترکیب شده و هیچ عنصر طراحی در اتاق به چشم نمی‌آید. کنتراست مفهومی است که در چنین مواقعی می‌تواند مشکل شما را به سادگی حل کند. شما می‌توانید با اضافه کردن کنتراست به فضای خود جذابیت بصری آن را افزایش داده و دکوراسیون حرفهای را برای خودتان بسازید. روشهای مختلفی برای ایجاد کنتراست در دکوراسیون منزل وجود دارد که ساده‎ترین آن استفاده از رنگ‌های متضاد می‌باشد.

انتخاب رنگ مناسب خانه
انتخاب رنگ مناسب خانه

شما می‌توانید با انتخاب رنگهای مکمل مثل آبی و نارنجی، سیاه و سفید یا بنفش و زرد این تضاد را به خانه‌تان بیاورید. علاوه بر این شما می‌توانید با کمک بافت‎ها، متریال‎های مختلف و اشکال متنوع، کنتراست را به دکوراسیون‌تان اضافه کنید و روح و جان تازه‌ای دکورتان ببخشید.

انتخاب رنگ مناسب خانه
انتخاب رنگ مناسب خانه

همانطور که خودتان نیز بهتر میدانید انتخاب رنگ و سبک دکوراسیون به طور کلی به دیزاین فضای خانه و سلیقه‌ی خودتان بستگی دارد. ولی بهتر است از قبل در مورد رنگها و تاثیری که روی روحیه و شخصیت افراد میگذارند، اطلاعات دقیق کسب کنید. . دکوراسیون با رنگ های شاد و جسورانه مثل قرمز و نارنجی و رنگهایی از این قبیل باید بسیار محتاطانه و علمی بکار برده شوند زیرا هر گونه اشتباه باعث بی‌قراری و بهم‌ریختگی اعصاب میشوند. هر اشتباه دکوراسیون می‌تواند فضای دنج شما را به محیطی ناآرام و ناخوشایند تبدیل کند. ما در اینجا سعی کردیم اشتباهات رایج که بیشتر مردم به هنگام انتخاب رنگ دکوراسیون مرتکب میشوند را به شما یادآوری کنیم و شما را از آنها آگاه کنیم. امیدواریم که با الهام از این نکات و عکس‌ها بتوانید پالت رنگی موردعلاقه‌تان را انتخاب و دکوراسیونی زیبایی را برای خودتان ایجاد نمایید.

همینطور ما برای راحتی شما عزیزان مشاوره‌ی رایگانی را برای خرید انواع مبلمان در نظر گرفتهایم تا بتوانیم مسیر خرید شما را هموارتر نماییم. شما می‌توانید با تماس با این شماره، از خدمات رایگان مشاوره خرید مبلمان استفاده کنید. شما کدام یک از این اشتباهات رنگی را قبلا در دکوراسیون خانهها دیده‌اید؟ چه نکتهی دیگری را برای انتخاب رنگ مناسب خانه به ما پیشنهاد می‌کنید؟ اگر نظری یا پیشنهادی در این مورد به ذهن‌تان میرسد، خوشحال میشویم که آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *