نکات مفید و بدردبخور برای طراحی فضاهای چند منظوره

طراحی فضای چند منظوره

در مورد خانه‌هایی با متراژهای کوچک، گاهی اوقات پیش می‌آید که مجبور باشید از اتاق‎های خود استفاده‌‏های مختلفی داشته باشید. این اتاق‎ها با نام‎ فضاهای چندمنظوره شناخته می‎شوند و طراحی آن‎ها می‎تواند چالش بزرگی به شمار آید. اگر شما نیز به دنبال طراحی فضای چند منظوره خودتان هستید، نگران نباشید. ما در این مطلب می‌خواهیم بهترین نکات در مورد طراحی و استفاده از فضاهای چندمنظوره را به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید چند فضا با وظایف و اهداف مختلف را در کنار هم بچینید.

طراحی فضای چند منظوره
طراحی فضای چند منظوره

فضای چند منظوره چیست؟

بیشتر مردم فضاهای چندمنظوره را با طراحی پلان باز یکی می‌دانند. در حالی که این دو شباهت خیلی زیادی بهم دارند اما دارای یک تفاوت اساسی هستند. فضای چندمنظوره معمولا دارای یک عملکرد کاملا ویژه‌ و مشخص است و در کنار آن یک کاربرد ثانویه نیز دارد. اما فضای پلان باز یک سبک طراحی است که چیدمان‌های متنوعی را در خود جای می‌دهد. از فضاهای چندمنظوره رایج می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک میز یا دفتر کار خانگی در آشپزخانه
  • فضای نشیمن در اتاق خواب
  • فضای مطالعه در اتاق نشیمن یا اتاق خواب
  • فضای ناهارخوری در آشپزخانه

چیدمان در طراحی فضای چند منظوره

در فضاهای چند منظوره طرح‎بندی و چیدمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شما باید بتوانید به خوبی عملکرد اتاق را نمایش دهید. از آنجا که فضا دارای دو کاربرد جداگانه است، شما باید تعادل را بین آن‎ها رعایت کنید. همین باعث می‎شود که نسبت در طراحی این فضاها خیلی مهم باشد. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم فضاهای چندمنظوره دارای یک کاربرد ویژه و یک عملکرد ثانویه هستند. از لحاظ بصری، عملکرد غالب اتاق، باید دو سوم فضا را به خود اختصاص دهد و یک سوم نیز به عملکرد ثانویه تعلق گیرد.

طراحی فضای چند منظوره
طراحی فضای چند منظوره

شما می‌توانید از انواع پارتیشن‎ها برای تقسیم‌بندی فضای چندمنظوره‌ی خود استفاده کنید. دو تا فرش یا قالیچه و همینطور وسایل روشنایی می‌توانند بهتون کمک کنند تا از لحاظ بصری بتوانید هر فضا را متمایز کنید.

طراحی فضای چند منظوره با مبلمان

در فضاهای چند منظوره باید هر دو عملکرد اتاق به صراحت تعریف شوند به طوری که در همان نگاه اول متوجه آن شوید. اگر این اتفاق در اتاق شما نیفتد، شما باید منتظر فضایی شلوغ و بهم‌ریخته باشید. اینکه شما از کدام عنصر طراحی بدین منظور استفاده کنید، می‌تواند شما را گیج کند. مبلمان می‎تواند مسیر طراحی شما را ساده‌تر کند و بهترین انتخاب برای شما ‎باشد.

بهتر است قبل از هر چیزی شما با مفهوم نقطه کانونی دکوراسیون آشنا شوید تا بتوانید فضای اصولی را بچینید. نقطه کانونی دکوراسیون در واقع عنصری است که به هنگام ورود به اتاق، نگاه شما را به خود جلب کرده و متوجه آن می‌‏شوید. معمولا نقطه کانونی را به عنوان نقطه تاکید در اتاق می‌شناسند زیرا که بقیه دکوراسیون شما به آن وابسته است. با توجه به این موضوع ما پیشنهاد می‎کنیم که مبلمان مربوط به عملکرد اصلی را به نقطه کانونی دکوراسیون تبدیل کنید و آن را در مرکز اتاق قرار دهید. سعی کنید با استفاده از یک یا دو قطعه مبلمان هر دو عملکرد اتاق را به خوبی مشخص کنید. برای مثال در مورد اتاق‎ خواب‎هایی با فضای مطالعه، شما بهتر است که تختخواب خود را به نقطه کانونی اتاق تبدیل کنید و با استفاده از یک صندلی ساده و قفسه‎ی کتاب گوشه‌ای از اتاق را به مطالعه‎ی کتاب اختصاص دهید.

طراحی فضای چند منظوره
طراحی فضای چند منظوره

همیشه به یاد داشته باشید که در مورد فضاهای چندمنظوره “کمتر بیشتر است”. پس از قرارگیری مبلمان در اتاق، حتما یک گام به عقب برگردید. اگر اتاق‎تان شلوغ بنظر می‎رسد یا اصلا عملکرد اتاق قابل تشخیص نیست، پس بهتر است در چیدمان‎تان کمی تغییرات ایجاد کنید. بهتر است هر چیز اضافی و بدون کاربرد را از فضای اتاق خارج کنید.

هماهنگی فضای چند منظوره

ما در بالا به این موضوع اشاره کردیم که طراحی شما باید به گونه‌ای باشد که هر دو عملکرد اتاق باید کاملا مشخص باشند. ولی با این حال شما باید بتوانید این دو فضا را بهم گره بزنید و فضای هماهنگ و یکدستی داشته باشید. بهترین راهکار می‌تواند انتخاب پالت رنگی مشابه برای هر دو فضا باشد. ۶۰-۳۰-۱۰ یکی از قوانین کاربردی و عالی برای ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل می‎باشد که به شما کمک می‏کند، طرح رنگی خود را به آسانی ایجاد کنید. قانون ۶۰-۳۰-۱۰ رویکردی بسیار ساده می‎باشد که بیشتر طراحان داخلی برای ایجاد تعادل رنگی در فضا از آن استفاده می‎کنند. نسبت ۶۰٪ + ۳۰٪ + ۱۰٪ به مقدار استفاده از هر رنگ در فضا برمی‎گردد. این مفهوم فوق‌العاده ساده است و مطمئن باشید که به راحتی ‌می‌توانید از آن استفاده کنید.

مثلا نگاهی به اتاق زیر بیندازید. همانطور که مشاهده می‌کنید در هر دو فضای اتاق رنگ خاکستری رنگ غالب می‌باشد. رنگ سفید به عنوان رنگ ثانویه در مبلمان استفاده شده و طیف رنگی سبز به عنوان رنگ تاکید در هر دو فضای عملکردی یافت می‌شود.

طراحی فضای چند منظوره
طراحی فضای چند منظوره

علاوه بر رنگ شما می‌توانید برای مبلمان و لوازم جانبی خود از سبک طراحی یکسانی برای هر دو فضا استفاده کنید. مثلا عناصر بزرگ مثل آثار هنری دیواری و عناصر تزئینی کوچک می‌توانند این فضا را بهم متصل کرده و انسجامی را بین آن‎ها بسازند.

طراحی فضای چند منظوره
طراحی فضای چند منظوره

فضاهای چندمنظوره در آپارتمان‏های امروزی بسیار رایج بوده و حتما شما نیز زیاد با آن‎ها روبرو شده‌اید. ما در این مطلب سعی کردیم شما را با نکاتی برای طراحی فضاهای چندمنظوره آشنا کنیم. اگر شما نیز می‌خواهید تا از اتاق‎های خود استفاده‎های مختلفی داشته باشید و فضای بیشتری داشته باشید، حتما این مطلب را مطالعه کنید و نکات آن را جدی بگیرید.

ما همینطور برای راحتی شما عزیزان مشاوره‌ی رایگانی را برای خرید انواع مبلمان در نظر گرفته‎ایم تا بتوانیم مسیر خرید شما را هموارتر نماییم. شما می‌توانید با تماس با این شماره، از خدمات رایگان مشاوره خرید مبلمان استفاده کنید. آیا شما نیز فضای چندمنظوره در خانه‌تان دارید؟ چه نکته‎ی طراحی دیگری را برای دکوراسیون این فضاها به ما پیشنهاد می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم که هر نظر و پیشنهادی که دارید را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *