۱۰ نکته برای چیدمان مبلمان اتاق نشیمن ایرانی

چیدمان اتاق سنتی ایرانی

یکی از مهم‌ترین عناصر برای طراحی داخلی یک اتاق نشیمن حرفه‌ای، چیدمان اصولی مبلمان آن می‌باشد. ایجاد یک اتاق نشیمن راحت و زیبا، زیاد به برند و قیمت بالای مبلمان آن بستگی ندارد، بلکه شما باید به نحوه چیدمان مبلمان و طرح‌بندی مناسب خانه فکر کنید. چیدمان اتاق سنتی ایرانی مانند دیگر سبکهای دکوراسیون داخلی نیازمند رعایت یک سری اصولی اولیه طراحی داخلی می‌باشد. شما باید با الهام از چیدمان سنتی بتوانید فضایی آرام و دنج همراه با تلفیقی از رنگ‌های شاد را برای خودتان و خانوادتان خلق کنید. ما در این مطلب دستورالعمل‌های ساده‌ای را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید اتاق خود را مانند یک طراح حرفه‌ای بچینید. این نکات می‌توانند برای شما بسیار مفید باشند ولی شما نباید انتظار داشته باشید که آن‌ها، شما را به متخصصی در حوزه‌ی طراحی داخلی تبدیل کند. این کار نیاز به تمرین، صبر و بردباری دارد و نکات زیر می‌توانند به شما در این راه کمک کنند.

هدف اتاق

هدف شما از اتاق نشیمن چیست؟ یا بهتر است بپرسیم که اتاق نشیمن چه استفاده‌ای برای شما خواهد داشت؟ آیا قرار است که اعضای خانواده‌ی شما در این اتاق تلویزیون تماشا کنند؟ یا اتاقی برای پذیرایی از مهمانان‌تان خواهد بود؟ این اولین چیزی است که شما باید قبل از چیدمان اتاق از خودتان بپرسید و به آن فکر کنید. مثلا اگر خانوادهی شما دوست دارد که به هنگام صرف شام تلویزیون تماشا کند، پس شما باید مبلمان خود را به گونه‌ای بچینید که امکان این کار وجود داشته باشد.

چیدمان اتاق سنتی ایرانی
چیدمان اتاق سنتی ایرانی

نقطه کانونی

هر اتاق نشیمن مدرن و سنتی حتما باید دارای نقطه کانونی باشد. در واقع نقطه کانونی اولین چیزی است که هر شخص به هنگام ورود به اتاق متوجه آن می‌شود. نقطه کانونی می‌تواند نقطه شروع مناسبی برای تعیین دکوراسیون باشد. در واقع مبلمان و دکوراسیون اتاق حول این محور ایجاد میشود و می‌تواند طرح‌بندی اتاق را آسان‌تر کند. برای یک اتاق نشیمن سنتی شما می‌توانید از تلویزیون، کرسی، مبلمان طرح گره چینی یا حتی سماور نیز به عنوان نقطه کانونی اتاق استفاده کنید.

چیدمان اتاق سنتی ایرانی
چیدمان اتاق سنتی ایرانی

بزرگترین قطعه مبلمان

بعد از دو مرحله‌ی بالا، شما باید محل و موقعیت بزرگ‌ترین قطعه مبلمان خودتان را تعیین کنید. با این کار شما به خوبی می‌توانید فضای خودتان را تعریف کرده و گام‌های بعدی چیدمان مبلمان را آسان‌تر نمایید. معمولا بزرگترین قطعه مبلمان شما روبروی نقطه کانونی اتاق‌تان قرار می‌گیرد.

چیدمان اتاق سنتی ایرانی
چیدمان اتاق سنتی ایرانی

چیدمان متقارن یا نامتقارن

اگر به دنبال فضای رسمی و حرفه‌ای هستید، بهتر است که به سمت چیدمان متقارن بروید. برای ظاهر مدرن و غیر رسمی اتاق نشیمن نیز می‌توانید از چیدمان نامتقارن استفاده کنید. در چیدمان نامتقارن شما باید مبلمان خود را نسبت بهم زاویه‌دار بچینید، به طوری که چیدمان شما نباید متقارن یا مربعی شکل باشد.

چیدمان اتاق سنتی ایرانی
چیدمان اتاق سنتی ایرانی

فضای رفت‌وآمد

به هنگام چیدمان مبلمان حتما الگوی ترافیکی اتاق را در نظر بگیرید تا از برخورد افراد با موانع جلوگیری نمایید. معمولا اندازه‌گیریهای استانداری وجود دارند که می‌توانند فضای رفت و آمد در دکوراسیونتان را راحت‌تر نمایند. مثلا طراحان داخلی فاصله استاندارد بین مبل و میز جلویی آن را ۱۵ تا ۱۸ اینچ اعلام کرده‌اند. برای تعیین فاصله تلوزیون و مبل نیز بهتر است که اندازه‌ی قطر تلویزیون را در عدد ۲ ضرب کنید. این عدد همان فاصله‌ی تلویزیون از محل نشستن شما را نشان خواهد داد. علاوه بر اینها شما باید توجه کنید که مبلمان شما نباید درب ورودی و ویوی اتاق را مسدود کند. حتما این موارد را قبل از شروع چیدمان مبلمان خود در نظر بگیرید.

چیدمان اتاق سنتی ایرانی
چیدمان اتاق سنتی ایرانی

اندازههای متنوع مبلمان

هنگام انتخاب مبلمان اتاق نشیمن حتما سعی کنید که از صندلی‌، مبل و میزهایی با اندازههای متنوع استفاده کنید زیرا که این کار به طراحی بهتر خانه کمک زیادی می‌کند. مبل و صندلی‌های یک شکل با اندازههای یکسان نباید کنار یکدیگر قرار بگیرند، بلکه بهتر است که مقابل هم باشند تا ظاهر حرفه‌ای به طراحی شما دهند.

چیدمان اتاق سنتی ایرانی
چیدمان اتاق سنتی ایرانی

شکل‌های متضاد

تنوع چاشنی زندگی است. در مورد دکوراسیون داخلی این شکلهای متضاد است که می‌تواند تنوع و زیبایی را برای آن به ارمغان آورد. برای مثال شما می‌توانید با کمک مبل مستطیلی شکل با میز گرد یا خطوط صاف و مستقیم با خطوط منحنی کنتراستی را در فضای زندگی‌تان ایجاد کنید.

چیدمان اتاق سنتی ایرانی
چیدمان اتاق سنتی ایرانی

لوازم تزئینی

جزئیات کوچک گاها بیشترین تاثیر را روی طراحی داخلی می‌گذارند و حتی ممکن است که دکوراسیون شما بدون آن‌ها ناقص بنظر برسد. شما باید فضای کافی را برای لوازم تزئینی و صنایع دستی مثل سبدهای حصیری، رادیوهای قدیمی، ساعت‌های کوکی، فانوس، دار قالی، بشقاب‌های طرح‌دار و آینه‌های سنتی در نظر بگیرید.

چیدمان اتاق سنتی ایرانی
چیدمان اتاق سنتی ایرانی

فضای ناهارخوری

امروزه بیشتر خانه‌ها دارای طراحی پلان باز بوده و عموما اتاق نشیمن و ناهارخوری با هم ترکیب شده‌اند. فضای ناهارخوری بخش بسیار مهمی از اتاق نشیمن می‌باشد و عملکرد بالایی در خانه‌تان دارد. شما باید فضای کافی را بین میز و صندلی‌های خود قرار دهید و از قرار دادن میز و صندلیها خیلی نزدیک به دیوار اجتناب کنید.

چیدمان اتاق سنتی ایرانی
چیدمان اتاق سنتی ایرانی

چیدمان اتاق سنتی ایرانی

بهتر است قبل از شروع، پلان کلی فضای خود را بکشید. این کار باعث می‌شود که در زمان خود صرفه‌جویی کنید و دکوراسیون خود را با عجله نچینید.

چیدمان اتاق سنتی ایرانی
چیدمان اتاق سنتی ایرانی

ما در این مطلب سعی کردیم نکات مفید و ارزشمندی را برای دکوراسیون و چیدمان اتاق سنتی ایرانی به شما معرفی کنیم. شما می‌توانید با کمی گشت و گذار در سایت‌های مختلف نکات جالب‌تر دیگری را نیز مشاهده کنید. سعی کنید از استعداد و نبوغ خود استفاده کنید تا بتوانید این نکات را به خوبی با هم ترکیب و دکوراسیون منحصربفردی را برای خودتان بسازید.

همینطور ما برای راحتی شما عزیزان مشاوره‌ی رایگانی را برای خرید انواع مبلمان در نظر گرفتهایم تا بتوانیم مسیر خرید شما را هموارتر نماییم. شما می‌توانید با تماس با این شماره، از خدمات رایگان مشاوره خرید مبلمان برای هر فضایی استفاده کنید. شما کدام یک از این نکات را برای دکوراسیون‌تان استفاده کرده‌اید؟ چه نکته‌ی جذاب دیگری را برای تزئین خانه‌‌ها و اتاق‌هایی با دکوراسیون سنتی پیشنهاد می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم که هر نظر و پیشنهادی که دارید را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *