راهنمای جامع برای انتخاب رنگ دکوراسیون منزل

انتخاب رنگ دکوراسیون منزل

دنیای بدون رنگ‌ها تقریبا غیرقابل‌تصور است. رنگ‎ها همیشه بخشی از زندگی ما و انعکاسی از روحیه و نگرش ما بوده‌اند. هیچ کس نمی‌تواند قدرت تاثیر بالای رنگ‎ها را انکار کند. میلیون‌ها تونالیته رنگی مختلف در بازار موجود است که هر طیف رنگی تاثیر خاص خود را در فضا دارد. رنگ‎ها نه تنها تاثیر قابل توجهی روی خلق و خوی شما دارند، بلکه نقش کلیدی را در ظاهر کلی خانه‌تان ایفا می‌کنند. حتی رنگها این قدرت دارند که خانه‌تان را بزرگ‌تر، کوچکتر، دنج یا آرامش‌بخش نمایند. بنابراین شما باید به هنگام انتخاب رنگ دکوراسیون منزل بسیار مراقب باشید و با آگاهی این کار را انجام دهید.

انتخاب رنگ دکوراسیون منزل
انتخاب رنگ دکوراسیون منزل

شما به کمک رنگها می‌توانید فضای خود را تعریف کرده و طراحی داخلی خود را کامل نمایید. فرقی نمی‌کند که کدام یک از طیف‌های رنگی سرد یا گرم را برای دکوراسیون خود انتخاب می‌کنید، در هر صورت شما باید برای حفظ یکپارچگی و کنتراست کلی فضا، از اصول مشخصی پیروی نمایید. این اصول در مورد فضاهای پلان باز از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا هر گونه سهل‌انگاری می‌تواند روی تمامی بخش‌های خانه تاثیر بگذارد و فضای شما را سرکوب نماید. تقریبا از دههی ۹۰ میلادی به بعد، دیوارها از فضای خانهها حذف شدند و بیشتر مردم به طراحی پلان باز روی آوردند. از آن به بعد فضاهای پلان باز در سراسر دنیا بسیار محبوب شدند و شما این روزها سخت می‌توانید خانههای بدون طراحی پلان باز را پیدا کنید. تقسیم قسمتهای مختلف خانه با دیوارها این امکان را به شما می‌داد که هر اتاقی پالت رنگی خاص خود را داشته باشد. در یک خانه با طراحی پلان باز شما باید بتوانید طرح رنگی هماهنگی را انتخاب کرده و در فضای خود استفاده کنید.

انتخاب رنگ دکوراسیون منزل
انتخاب رنگ دکوراسیون منزل

انتخاب رنگ دکوراسیون منزل با استفاده از اصول رنگها

شما نباید رنگ دکوراسیون منزل خود را به صورت رندوم انتخاب کنید. آگاهی از اصول اولیه، به شما کمک می‌کند تا رنگها را در روش ایده‌آلی به دکوراسیون و طراحی داخلی خانه‌تان اضافه کنید. یه سری اصطلاحات در دنیای رنگها وجود دارد که بهتر است شما قبل از انتخاب رنگها با آن‌ها آشنا شوید.

رنگهای اولیه

قرمز، آبی و زرد. رنگ‌های اولیه را نمی‌توان از ترکیب دو رنگ دیگر بدست آورد.

رنگهای ثانویه

سبز، نارنجی، بنفش. رنگهای ثانویه با ترکیب رنگهای اصلی بدست می‎آیند.

رنگهای فرعی

شش رنگ فرعی با ترکیب رنگهای اصلی و ثانویه به وجود می‎ِآیند. شما می‌توانید با استفاده از سه رنگ سیاه، خاکستری و سفید تونالیته رنگی موردنظرتان را روشن‌تر یا تیره‌تر نماید و آن را تغییر دهید.

انتخاب رنگ دکوراسیون منزل
انتخاب رنگ دکوراسیون منزل

درک اصول چرخه‎ی رنگی

 یکی از ساده‎ترین روش‎های انتخاب رنگ دکوراسیون منزل استفاده از چرخه‎ی رنگی می‌باشد. ما در ادامه نکات کلیدی را برای کار با این چرخه و انتخاب رنگ دکوراسیون به شما ارائه می‌دهیم که مطمئنا بدردتان خواهند خورد.

انتخاب رنگ دکوراسیون منزل
انتخاب رنگ دکوراسیون منزل

چرخه‌ رنگی در شکل‌های متنوعی وجود دارد و ساده‎ترین آن فقط شامل رنگهای اصلی و پایه مثل سبز، نارنجی و بنفش است. ورژن‌های پیچیده‎ی آن می‌تواند طیف‌های رنگی مختلف با سایه‎ی متنوعی را در خود جای داده است. معمولا یک طرف این چرخه، رنگهای گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد  را نشان می‌دهدو رنگ‌های سرد مثل آبی، سبز و بنفش نیز در طرف مقابل آن قرار دارند. معمولا شما برای انتخاب رنگ دکوراسیون خود از روی چرخه رنگی با سه گزینه روبرو خواهید بود. اولین گزینه، طرح رنگی تک رنگ می‌باشد. این طرح رنگی در طراحی داخلی بسیار محبوب بوده و کار کردن با آن سخت نیست. شما با انتخاب سایه‎های رنگی مختلف از یک رنگ، طرح رنگی خود را تشکیل داده و دکور خود را با آن‌ها تزئین می‎نمایید. رنگ‌های سیاه، سفید و خاکستری می‌توانند طرح رنگی تک رنگ جالبی را برای دکوراسیون شما به ارمغان آورند. برای ایجاد یک طرح تک رنگ، شما فقط باید یکی از برش‌های چرخه رنگی را انتخاب و آن را در دکوراسیون‌تان بکار ببرید.

انتخاب رنگ دکوراسیون منزل
انتخاب رنگ دکوراسیون منزل

رنگ‌های مکمل یکی دیگر از محبوب‎ترین ترکیب‎های رنگی دکوراسیون می‌باشند که به خوبی می‌توانند با یکدیگر کار کنند. معمولا این رنگها در چرخه در مقابل هم قرار دارند و متضاد هم می‌باشند. شما می‌توانید با نگاه کردن به چرخه رنگی آن‌ها را به راحتی بیابید. برای مثال رنگ‎های آبی رو نارنجی در چرخه رنگی در دو طرف مقابل هم قرار دارند و می‌توانند ترکیب رنگی موفقی را تشکیل دهند.

انتخاب رنگ دکوراسیون منزل
انتخاب رنگ دکوراسیون منزل

رنگ‌های مجاور یا مشابه معمولا سه برش از چرخه رنگی را تشکیل می‌‌دهند. این رنگها در چرخه رنگی در کنار یکدیگر قرار دارند. مثلا شما می‌توانید رنگهای سبز، آبی و بنفش یا زرد را به عنوان ترکیب رنگی مشابه برای دکوراسیون‌تان انتخاب کنید. شما باید با توجه به سلیقه‌ و فضای موجودتان خودتان یکی از این سه ترکیب رنگی مکمل، مجاور یا تک رنگ را برای دکوراسیون خانه‌تان انتخاب کنید.

انتخاب رنگ دکوراسیون منزل
انتخاب رنگ دکوراسیون منزل

تاثیر رنگها در دکوراسیون خانه

علاوه بر چرخه رنگی که در بالا به آن اشاره کردیم، شما باید در مورد رنگ‌ها و تاثیری که در فضای اتاق می‌گذارند، نیز بدانید. رنگ‌های گرم معمولا شما را به جنب‌وجوش فراخوانده و باعث افزایش اعتماد به نفس‌تان می‎شوند. این رنگها معمولا برای فضاهای ناهارخوری و پذیرایی بسیار مناسب هستند زیرا که حس صمیمیت را به افراد القا می‌کنند. اما در طرف دیگر رنگ‌های سرد قرار دارند که حس آرامش و خونسردی را منتقل کرده و فضای آرام و ساکتی را می‎سازند.

انتخاب رنگ دکوراسیون منزل
انتخاب رنگ دکوراسیون منزل

رنگها همینطور می‌توانند فضای شما را بزرگتر یا کوچکتر از اندازه‎ی واقعی آن نشان دهند. به عنوان مثال رنگهای روشن معمولا با انعکاس نور فضا را بزرگتر نشان می‌دهند. این در حالی است که تونالیته رنگهای تیره نور را جذب کرده و فضا را کوچکتر می‌سازند. این قضیه در مورد رنگهای گرم نیز صدق می‌کند و معمولا آن‌ها فضای شما را کوچکتر و تا حدی تنگ‎تر نشان می‌دهند.

انتخاب رنگ دکوراسیون منزل
انتخاب رنگ دکوراسیون منزل

چگونه از طرح رنگی تک رنگ استفاده کنیم؟

معمولا دکوراسیون با طرح رنگی تک رنگ آسان بوده و از لحاظ بصری می‌تواند بسیار زیبا و جذاب باشد. اما خوب اگر شما نتوانید این طرح رنگی را در به درستی در اتاق خود پیاده‎سازی کنید، احتمالا فضای شما بسیار خسته‌کننده و ناخوشایند خواهد شد. اگر شما طرح رنگ تک رنگ را برای دکوراسیون‎تان می‎پسندید، بهتر است که از سایه‎های رنگی متنوع رنگ موردنظرتان استفاده کنید و کنتراستی را در فضای خود بسازید. برای جذابیت بیشتر شما می‌توانید از تصاویر، الگوها و تکسچرهای مختلف برای مبلمان و لوازم جانبی خود استفاده کنید. این طرح رنگی می‎تواند فضای مینیمالیستی را برای شما بسازد.

انتخاب رنگ دکوراسیون منزل
انتخاب رنگ دکوراسیون منزل

چگونه از طرح رنگی مکمل استفاده کنیم؟

اگر شما رنگهای متضاد را دوست دارید، انتخاب طرح رنگی مکمل برای شما جذاب خواهد بود. دو رنگ مقابل در چرخه را انتخاب و کار خود را شروع کنید. با اینکه این دو رنگ متضاد هم هستند اما می‌توانند تعادلی را در فضای شما بسازند. همینطور شما می‌توانید برای اینکار یک رنگ سرد و یک رنگ گرم را ترکیب کنید. برای مثال یک اتاق آبی رنگ می‌تواند به خوبی با رنگ نارنجی ترکیب شود. مطمئنا این طرح رنگی برای سبک دکوراسیون مینیمال مناسب نمی‌باشد اما می‌تواند حس زندگی را به فضای شما اضافه کند.

انتخاب رنگ دکوراسیون منزل
انتخاب رنگ دکوراسیون منزل

چگونه از طرح رنگی مجاور استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم در طرح رنگی مجاور رنگ‎ها شبیه به هم بوده و کمترین تضاد را با هم دارند. شما می‌توانید به کمک چرخه رنگی به راحتی طرح رنگی مجاور خود را پیدا کنید. دو یا سه رنگ از یک خانواده‎ی مشابه را انتخاب کنید تا بتوانید دکوراسیون هماهنگی بسازید. مثلا اگر آبی را به عنوان رنگ غالب اتاق‌تان در نظر گرفته‌اید، بهتر است که از تونالیته رنگ‎های سبز برای تکمیل طرح رنگی خود استفاده کیند. سعی کنید در کنار این طرح رنگی از پارچه‌های مختلف با متریال‎های متنوع استفاده کنید و جلوه‌ی بصری جذابی را به دکورتان بدهید.

انتخاب رنگ دکوراسیون منزل
انتخاب رنگ دکوراسیون منزل

همانطور که خودتان نیز بهتر میدانید انتخاب رنگ و سبک دکوراسیون به طور کلی به دیزاین فضای خانه و سلیقه‌ی خودتان بستگی دارد. ولی بهتر است از قبل در مورد رنگها و تاثیری که روی روحیه و شخصیت افراد میگذارند، اطلاعات دقیق کسب کنید. دکوراسیون با رنگ های شاد و جسورانه مثل قرمز و نارنجی و رنگهایی از این قبیل باید بسیار محتاطانه و علمی بکار برده شوند زیرا هر گونه اشتباه باعث بی‌قراری و بهم‌ریختگی اعصاب میشوند. معمولا دکوراسیون منزل با رنگ‌های خنثی ساده بود و شما می‌توانید به راحتی آن‎ها را به دکوراسیون‎تان تزریق کنید. ما در اینجا سعی کردیم شما را با اصول و قواعد استفاده از رنگها در دکوراسیون منزل آشنا کنیم. امیدواریم که با الهام از این نکات و عکس‌ها بتوانید طیف رنگی موردعلاقه‌تان را انتخاب و دکوراسیونی زیبایی را برای خودتان ایجاد نمایید.

همینطور ما برای راحتی شما عزیزان مشاوره‌ی رایگانی را برای خرید انواع مبلمان در نظر گرفتهایم تا بتوانیم مسیر خرید شما را هموارتر نماییم. شما می‌توانید با تماس با این شماره، از خدمات رایگان مشاوره خرید مبلمان استفاده کنید. شما کدام یک از این طرح‌های رنگی را می‌پسندید؟ چه نکته‌ای را برای انتخاب طرح رنگی پیشنهاد می‌کنید؟ اگر نظری یا پیشنهادی در این مورد به ذهن‌تان میرسد، خوشحال میشویم که آن‌ها را با ما در میان بگذارید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *