نقطه کانونی دکوراسیون چیست و چگونه می‎توانیم آن را ایجاد کنیم؟

نقطه کانونی دکوراسیون

یکی از مهم‌ترین قسمت‎های خانه به هنگام طراحی و دکوراسیون آن، احتمالا شناسایی و کار با نقطه کانونی فضا است. نقطه کانونی دکوراسیون در واقع عنصری است که به هنگام ورود به اتاق، نگاه شما را به خود جلب کرده و متوجه آن می‌‏شوید. معمولا نقطه کانونی را به عنوان نقطه تاکید در اتاق می‌شناسند زیرا که بقیه دکوراسیون شما به آن وابسته است. با توجه به این موضوع، مهم است که شما نقطه کانونی اتاق‎تان را درست و اصولی انتخاب کنید. ما در این مطلب همه‌ی چیزهایی که شما باید در مورد انتخاب نقطه کانونی دکوراسیون بدانید را آورده‌ایم تا بتوانیم در این راه به شما کمک کنیم. مطمئنا مهارت کافی در این موضوع می‌تواند تفاوت فاحشی را در طراحی و چیدمان دکوراسیون شما ایجاد کند.

نقطه کانونی دکوراسیون
نقطه کانونی دکوراسیون

بهترین ویژگی‎های دکوراسیون خود را برجسته کنید

در حال ایده‎آل اتاق‎های خانه‎ باید نقطه‌ کانونی آماده داشته باشند. در این صورت تمام آنچه که شما باید انجام دهید، برجسته کردن این ویژگی‌ها است. شما باید دکوراسیون خود را به گونه‌‌ای طراحی کنید که این ویژگی‎های موجود در فضای اتاق‎تان کاملا به چشم آیند. به این ترتیب شما راحت‎تر می‌توانید در مورد چیدمان اتاق‎تان تصمیم بگیرید.

برخی از متداول‌ترین نقطه‎های کانونی اتاق عبارتند از:

پنجره‌ها و ویوی فضای بیرون:

ویو فضای بیرون می‌تواند انتخاب بسیار آسانی برای نقطه کانونی اتاق باشد. اگر ویوی فضای بیرونی خانه‌تان چشم‌نواز و زیباست، پس بهتر است که از پنجره‎های بزرگ برای اتاق‎تان استفاده کنید تا نگاه‌ها را به بیرون از خانه بکشانید.

نقطه کانونی دکوراسیون
نقطه کانونی دکوراسیون

شومینه:

شومینه یکی از انتخاب‎های بسیار رایج برای نقطه کانونی می‎باشد. شما باید فضای نشیمن دنج و راحتی در اطراف شومینه ایجاد کنید. برای تاثیر بیشتر می‎توانید از یک قطعه هنری زیبا و جذاب برای طاقچه بالای شومینه استفاده کنید.

نقطه کانونی دکوراسیون
نقطه کانونی دکوراسیون

قفسه‎های توکار:

اگر امکان انتخاب ویو و شومینه برای شما وجود ندارد، می‌توانید از قفسه‎های توکار به عنوان نقطه کانونی اتاق‎تان استفاده کنید. فضای نشیمنی را در اطراف قفسه‎ها ایجاد کنید و بقیه دکوراسیون را با توجه به آن بچینید.

نقطه کانونی دکوراسیون
نقطه کانونی دکوراسیون

سقف کاذب:

در حالی که سقف‎های کاذب زیاد دوست داشتنی بنظر نمی‎رسند اما از نظر طراحی داخلی بسیار مورد نیاز هستند. مطمئن شوید که این سقف‎ها جذاب بود و می‎توانند نگاه‎ها را به خود جلب کنند. مثلا شما می‌توانید از لوسترها یا سایر لوازم روشنایی برای جذابیت بیشتر آن استفاده کنید.

نقطه کانونی دکوراسیون
نقطه کانونی دکوراسیون

دیوارهایی با طراحی‎های جالب:

شما می‎توانید با تبدیل یکی از دیوارهای اتاق‎تان به دیوار تاکید، از آن به عنوان نقطه کانونی فضای زندگی‌تان استفاده کنید.

نقطه کانونی دکوراسیون
نقطه کانونی دکوراسیون

نقطه کانونی دکوراسیون خودتان را داشته باشید

مواردی که در بالا اشاره کردیم از ویژگی‏های معماری خانه است و ممکن است که شما به آن‎ها دسترسی نداشته باشید. در اینصورت شما می‌توانید نقطه کانونی خودتان را ایجاد کنید. گزینه‎های زیادی برای این کار وجود دارد و شما می‎توانید متناسب‌ترین گزینه را با توجه به فضای خود انتخاب کنید.

دیوار تاکید:

دیوار تاکید همیشه گزینه‎ی بسیار محبوبی برای نقطه کانونی بوده است. دیوار تاکید دیواری است که طراحی آن متفاوت‌تر از سایر دیوارهای اتاق می‌باشد. این تفاوت می‎تواند با کمک رنگ، تکسچر، الگوی متنوع یا هر ایده‎ی دیگر ایجاد شود. معمولا زمانی که هیچ یک از ویژگی‎های معماری بالا وجود نداشته باشد، دیوار تاکید می‌تواند بهترین گزینه‎ بدین منظور باشد. شما می‎توانید از یک رنگ بسیار قوی یا کاغذدیواری با الگوی پیچیده برای جلب توجه بیشتر استفاده کنید.

نقطه کانونی دکوراسیون
نقطه کانونی دکوراسیون

آثار هنری:

شما می‎توانید از آثار هنری یا آینه برای ایجاد نقطه کانونی نیز استفاده کنید. شی زینتی شما به اندازه‎ی کافی بزرگ باشد تا بتواند در بدو ورود به اتاق همه‏‌ی نگاه‎ها را به خود جلب کند. سعی کنید شی موردنظرتان را روی دیوار و در سطح چشمی مناسبی قرار دهید. همینطور شما می‎توانید با استفاده از ایده‎های خلاقانه مثل لامپ ال ای دی نواری جذابیت آن را بیشتر نمایید.

نقطه کانونی دکوراسیون
نقطه کانونی دکوراسیون

بک اسپلش:

حمام و آشپزخانه‎ها باید استانداردهای خاص خودشان را برای نقطه کانونی داشته باشند. معمولا دیوارپوش از جنس کاشی می‎تواند بهترین انتخاب برای نقطه کانونی این فضاها باشد. دقیقا مانند دیوار تاکید، دیوارپوش شما نیز باید دارای رنگ و الگوهای جسورانه و برجسته باشد.

نقطه کانونی دکوراسیون
نقطه کانونی دکوراسیون

مبلمان:

یک قطعه بزرگ و بولد از مبلمان می‌تواند نقطه کانونی خوبی برای اتاق شما باشد. معمولا این قطعه برای اتاق ناهارخوری میز، برای اتاق خواب تخت و برای اتاق نشیمن مبل می‌باشد که شما می‎توانید با ایده‏‌های متنوعی مثل کوسن‎های رنگی آن‌ها را برجسته کنید.

نقطه کانونی دکوراسیون
نقطه کانونی دکوراسیون

از این اشتباهات اجتناب کنید

ما در بالا روش‎هایی را برای ایجاد نقطه کانونی به شما یاد دادیم اما این کافی نیست و شما باید از اشتباهاتی که در این راه ممکن است با آن‎ها مواجه شوید، نیز آگاهی داشته باشید. ما برخی از این اشتباهات رایج را با شما بررسی می‌کنیم.

داشتن بیش از یک نقطه کانونی:

معمولا امروزه طراحی‎های پلان باز بسیار محبوب شده‌اند و در اکثر خانه‎ها، فضاهای ناهارخوری و نشیمن در یکجا قرار دارند و این ممکن است شما را به اشتباه بیندازد که باید دو نقطه کانونی داشته باشید. انتخاب دو نقطه کانونی می‌تواند بیننده را گیج کند. معمولا هر اتاقی فقط نیاز به یک نقطه کانونی دارد. البته گاها برخی فضاها نیاز به نقطه کانونی ثانویه نیز دارند که در این صورت این نقطه کانونی باید بخشی از استفاده‎ی اولیه باشد.

نقطه کانونی دکوراسیون
نقطه کانونی دکوراسیون

فراموش کردن جزئیات:

شما نباید از نقطه کانونی‌تان غافل شوید. سعی کنید جزئیاتی مثل عناصر طراحی مختلف را به نقطه کانونی اتاق‎تان اضافه کنید تا تمامی توجهات به آن جذب شود.

نقطه کانونی دکوراسیون
نقطه کانونی دکوراسیون

نداشتن روشنایی:

هر نقطه کانونی باید منبع روشنایی خاص خود را داشته باشد تا بیشتر آن را برجسته نماید.

نقطه کانونی دکوراسیون
نقطه کانونی دکوراسیون

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم انتخاب نقطه کانونی اساسی‌ترین قسمت‌ طراحی داخلی می‌باشد زیرا که هر شخصی به هنگام ورود به اتاق اولین بار با آن مواجه شده و همینطور آن مرکز چیدمان و دکوراسیون شما می‌باشد. چنین تغییرات کوچکی می‌توانند دکوراسیون شما را حرفه‌ای نشان دهند. ما در این مطلب سعی کردیم تمامی نکات مهم در مورد نقطه کانونی دکوراسیون را به شما معرفی کنیم. شما می‌توانید با کمی گشت و گذار در سایت‌های دیگر در اینترنت مطالب تکمیلی‌تری را مطالعه نمایید.

همینطور ما برای راحتی شما عزیزان مشاوره‌ی رایگانی را برای خرید انواع مبلمان در نظر گرفته‎ایم تا بتوانیم مسیر خرید شما را هموارتر نماییم. شما می‌توانید با تماس با این شماره، از خدمات رایگان مشاوره خرید مبلمان استفاده کنید. شما از چه نقطه کانونی برای طراحی فضای خود استفاده کرده‌اید؟ آیا نکته اضافی دیگری در رابطه با نقطه کانونی دکوراسیون به ذهن‌تان می‎رسد؟ خوشحال می‌شویم که هر نظر و پیشنهادی که دارید را با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *