سبک مدرن یا معاصر: تفاوت‌شان در چیست؟

تفاوت سبک مدرن و معاصر

اگر شما از علاقه‌مندان به طراحی داخلی باشید، بی‌شک کلمات”معاصر” و “مدرن” که معمولا برای توصیف معماری، مبلمان و دکوراسیون بکار برده میشوند را شنیده‌اید. با اینکه این دو اصطلاح دارای ویژگی‌های مشابهی هستند و حتی گاها بجای هم بکار برده میشوند، اما تفاوت‌هایی نیز دارند که بهتر است که شما با آن‌ها آشنایی داشته باشید. اما تفاوت سبک مدرن و معاصر در چیست؟

سبک و معماری “معاصر” به معنی واقعی کلمه، چیزی است که در حال حاضر وجود دارد. این سبک داینامیک و پویا است به این معنی که دائما در حال تغییر می‌باشد و به یک مدل خاص محدود نیست. در واقع سبک معاصر به هیچ سبک خاصی گره نخورده است اما می‌تواند جزئیاتی خود را از سبک و دوره‌های مختلف بردارد. سبک “مدرن” سبک طراحی ثابتی را توصیف می‌کند و عموما به دهه‎ی ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ اشاره دارد. پس سبک مدرن به طراحی اشاره دارد که زمان آن گذشته است اما سبک معاصر در مورد حال و آینده سخن می‌گوید.

تفاوت سبک مدرن و معاصر
تفاوت سبک مدرن و معاصر

یکی از دلایلی که باعث میشود این دو اصطلاح به جای هم بکار برده شوند و شاید گیج‌کننده بنظر برسند، این است که بسیاری از ویژگی‌ها و عناصر طراحی مدرن در سبک معاصر نیز محبوب هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این ترتیب سبک مدرن قسمتی از سبک معاصر می‌باشد.ما در ادامه بیشتر به تفاوت سبک مدرن و معاصر می‌پردازیم تا شما راحت‌تر بتوانید آن‌ها را از هم تشخیص دهید.

تفاوت سبک مدرن و معاصر

مطمئنا این دو سبک شباهت‌ها و ویژگی‌های مشترک زیادی با هم دارند که تشخیص آن‌ها را از هم مشکل می‌کند. هر دو سبک مدرن و معاصر به فضاهای ساده با خطوط صاف و هموار علاقه‌مند هستند و هیچ کدام عناصر پر آب و تاب و بیش از حد آراسته را قبول نمی‎کنند. اما با این حال این دو فضا تفاوت‌های کلیدی را نیز دارند.

تفاوت سبک مدرن و معاصر
دو سبک مدرن و معاصر در عین شباهت‌های بسیاری که دارند، متفاوت هستند

اگر نگاهی به فضاهای سنتی بیندازید، متوجه خواهید شد که این سبک از لحاظ بصری و فیزیکی بیشتر تمایل به فضاهای شلوغ و پر دارد. سبک مدرن با پذیرفتن سادگی در دکوراسیون، با سنت مقابله کرده و آن را می‎شکند. در واقع طراحی مدرن بر پایه‎ی سبک مینیمال می‎باشد و سعی می‌کند از شعار “کمتر، بیشتر است” پیروی کند. نتیجه فضایی منظم و مرتب است که توجه زیادی به جزئیات آن نمی‎شود.

تفاوت سبک مدرن و معاصر
سادگی از ویژگی‎های اصلی سبک مدرن می‌باشد

طراحی‌های مدرن معمولا روشن و تروتازه هستند و یک یا دو رنگ اضافی در آن بکار برده می‎شود. در مورد فضاهای معاصر نیز شما با طراحی‌های پلان باز روبرو هستید که معمولا آشپزخانه با اتاق‌های ناهارخوری و نشیمن ترکیب می‎شوند و فضای راحتی را می‌سازند.

تفاوت سبک مدرن و معاصر
در مورد سبک معاصر نیز شما با طراحی‌های پلان باز روبرو هستید

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو سبک به مواد و متریال بکار برده شده در آن‌ها، برمی‌گردد. معمولا در سبک مدرن شما شاهد متریال طبیعی مثل چوب، چرم و سنگ هستید. عناصر چوبی و دکور الهام گرفته از طبیعت نقش مهمی در طراحی مدرن بازی می‌کند. شما باید بدون اینکه سادگی فضا را خدشه‌دار کنید، بتوانید فضای گرم و راحتی را بسازید. 

تفاوت سبک مدرن و معاصر
متریال طبیعی مثل چوب نقش مهمی در سبک مدرن دارد

این در حالی است که طراحی معاصر استفاده‌ی متعادلی را از متریال طبیعی مثل چوب و سنگ دارد و معمولا آن‌ها را با مواد پیشرفته‌تری مثل فولاد، بتن و موادی که از صنعت بدست می‌آیند، ترکیب می‌کند.

تفاوت سبک مدرن و معاصر
سبک معاصر ترکیبی از مواد طبیعی و صنعتی می‌باشد

طراحی معاصر تمایل شدیدی به استفاده از پالت رنگی خنثی مخصوصا مشکی، سفید و خاکستری دارد. برای رنگ‌های تاکید نیز معمولا از قرمز، نیلی یا نارنجی استفاده می‎شود. این در حالی است که در دکوراسیون مدرن معمولا رنگ‎های زمینی مثل قهوه‌ای، فیروزه‌ای یا سبز زیتونی بکار برده می‎شوند. به دو دکوراسیون مدرن و معاصر زیر نگاه کنید تا تفاوت را متوجه شوید.

تفاوت سبک مدرن و معاصر
سبک مدرن علاقه‌ی وافری به رنگ‌های زمینی دارد
تفاوت سبک مدرن و معاصر
برای سبک معاصر بهتر است به سمت رنگ‌های خنثی مخصوصا خاکستری، سفید و مشکی بروید

مبلمان مدرن دارای طراحی مینیمالی است و تزئین، کنده‌کاری و به طور کلی جزئیات اضافی در آن بکار برده نمی‎شود. شکل مبلمان تابع عملکرد آن است و با خطوط ساده، صاف و براق مشخص می‌شود. مبلمان معاصر نیز تقریبا مشابه مبلمان مدرن است اما دارای اشکال منحصربفرد و بی‌همتایی است.

تفاوت سبک مدرن و معاصر
خطوط صاف و ساده از ویژگی‌های اصلی مبلمان مدرن می‌باشد
تفاوت سبک مدرن و معاصر
معمولا مبلمان معاصر دارای اشکال منحصربفردی می‌باشد

نتیجه

به طور کلی طراحی مدرن به یکی از دوره‌های مدرن قرون وسطایی (از سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۶۰) ، مدرن رترو یا مدرن کلاسیک اشاره دارد. اما سبک معاصر مربوط به امروز است. سبک معاصر می‌تواند عناصری را از سبک مدرن نیز داشته باشند اما سبک مدرن محدود به عناصر زمانی خاص خود است. سبک مدرن طراحی مشخصی را پیروی می‌کند که تغییر نمی‌کند. اما سبک معاصر فرمت دقیقی ندارد و با گذشت زمان تغییر می‌کند.

تفاوت سبک مدرن و معاصر

همانطور که خودتان نیز بهتر میدانید انتخاب رنگ و سبک دکوراسیون به طور کلی به دیزاین فضای خانه و سلیقه‌ی خودتان بستگی دارد. ولی بهتر است از قبل در مورد رنگها و تاثیری که روی روحیه و شخصیت افراد میگذارند، مطالعه نمایید. دکوراسیون با رنگ های شاد و جسورانه مثل قرمز و نارنجی و رنگهایی از این قبیل باید بسیار محتاطانه و علمی بکار برده شوند زیرا هر گونه اشتباه باعث بی‌قراری و بهم‌ریختگی اعصاب میشوند. ما اینجا سعی کردیم شما را با تفاوت‌های سبک معاصر و مدرن آشنا کنیم. امیدواریم که با الهام از این نکات و عکس‌ها بتوانید سبک موردعلاقه‌تان را انتخاب و دکوراسیونی زیبایی را برای خودتان ایجاد نمایید.

ما برای راحتی شما عزیزان مشاوره‌ی رایگانی را برای خرید انواع مبلمان در نظر گرفتهایم تا بتوانیم مسیر خرید شما را هموارتر نماییم. شما می‌توانید با تماس با این شماره، از خدمات رایگان مشاوره خرید مبلمان استفاده کنید. شما کدام یک از این دو سبک مدرن و معاصر را می‌پسندید؟ کدام یکی از این اتاقهای نشیمن بیشتر نظر شما را به خود جلب کرد؟ اگر نظری یا پیشنهادی در این مورد به ذهن‌تان میرسد، خوشحال میشویم که آن‌ها را با ما در میان بگذارید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *