فنگ شویی چیست و چگونه می‌توان از آن در دکوراسیون داخلی استفاده کرد؟

فنگ شویی در دکوراسیون

اگر فیلم سینمایی نارنجی پوش را دیده‌ باشید، حتما اصطلاح فنگ شویی در آن به گوش‌تان خورده است. اصطلاحی که مسیر زندگی حامد آبان قصه را متحول کرد و راه جدیدی را به او نشان داد. حامد آبان، که عکاس حرفه‌ای مطبوعات است با خواندن کتابی در مورد فنگ‌شویی بسیار تحت تاثیر قرار گرفته و تصمیم می‌گیرد که با پاکیزگی محیط اطراف خود، به تطهیر روح و روان خود بپردازد. ما در اینجا ابتدا با مفهوم فنگ شویی آشنا شده و سپس به بررسی نقش فنگ شویی در دکوراسیون خواهیم پرداخت. ادامه مطلب را از دست ندهید.

فنگ شویی چیست؟

فنگ شویی از هزاران سال پیش در میان چینی‌ها وجود داشته است. این در حالی است که  در فرهنگ‌های غربی این اصطلاح تازه جا افتاده و محبوب شده است. اول از همه بهتر است به این بپردازیم که فنگ شویی دقیقا چیست؟ فنگ در زبان چینی به معنی باد و شویی به معنی آب هستند. باد و آب همیشه مخاف هم در نظر گرفته می‌شوند اما در فرهنگ چینی، هر دو برای سلامتی بسیار مهم هستند. باد و آب دو بخش بزرگی از دنیای طبیعی هستند که بسیار حیاتی و مهم‌اند.

فنگ شویی در دکوراسیون
فنگ شویی در دکوراسیون

به عبارت ساده، فنگ شویی در اندیشه چینی، یک نظام قانونی است که چیدمان عناصر و دکوراسیون را در رابطه با جریان انرژی تنظیم می‌کند. یعنی شما یاد می‌گیرید که چگونه با توصیه‌های دقیق و خاص فنگ شویی، فضای موجودتان را از لحاظ بصری و احساسی به حداکثر رسانده و میزان انرژی مثبت را در دکوراسیون‌تان افزایش دهید. فنگ شویی رابطی بین هنر و علم است که قدمت آن در چین به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد. بسیاری از مردم دنیا، این اصطلاح را پذیرفته‌اند و به آن اعتقاد دارند. با اینکه مفهوم تعادل انرژی در محیط اطراف‌مان کمی پیچیده بنظر می‌رسد اما هدف آن ساده است. فنگ شویی با تنظیم انرژی اتاق، سعی در شادی، موفقیت و سلامت شخص دارد. فنگ شویی روی ۵ عنصر به عنوان اصلی‌ترین و پایه‌ای ترین قوانین‌اش تمرکز دارد.

فنگ شویی در دکوراسیون
فنگ شویی در دکوراسیون

۵ عنصر فنگ شویی

پنج عنصر فنگ شویی عبارتند از : چوب، آتش، خاک، فلز و آب. هر یک از این عناصر با یک رنگ خاص نمایش داده می‌شوند که یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین روش‌ها برای شروع فنگ شویی در طراحی داخلی‌تان است.

سبز: رنگ عنصر چوب

قرمز: رنگ عنصر آتش

قهوه‌ای: رنگ عنصر زمین

سفید: رنگ عنصر فلز

آبی: رنگ عنصر آب

هر یک از عناصر با رنگ خودشان مشخص می‌شوند اما این پنج عنصر فنگ شویی به روش‌های پیچیده‌ای با یکدیگر همکاری می‌کنند. این تعاملات و روش‌ها، دو چرخه سازنده و مخرب را ایجاد می‌کنند. در چرخه سازنده، هر عنصر از دیگری حمایت می‌کند تا زمانی که چرخه کامل شود. به عنوان مثال، آب، چوب را تغذیه می‌کند، چوب آتش را، آتش خاک را، خاک فلز را و فلز آب را! به این ترتیب هر عنصر، عنصر بعدی خود را می‌آفریند.

اگر این عناصر به درستی استفاده نشوند، چرخه مخرب تشکیل خواهد شد. برای مثال، آب آتش را خاموش می‌کند. آتش فلز را ذوب کرده و فلز چوب را می‌برد. چوب خاک را می‌فرساید و خاک آب را آلوده می‌کند. اگر شما در دکوراسیون‌تان به این مسئله دقت نکنید، خواهید دید که انرژی منفی در فضای اتاق حاکم می‌شود و تاثیر مخربی خواهد داشت. شما با کمک این پنج عنصر می‌توانید تکنیک‌های تزئینی فنگ شویی را در هر فضایی ترکیب کنید.

فنگ شویی در دکوراسیون و فضاهای مدرن

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، دکوراسیون خانه با قوانین فنگ شویی، می‌تواند انرژی مثبت را در فضای خانه افزایش داده و زیبایی و احساس خوبی را به شما منتقل کند. در حالی که ما الان با ۵ عنصر فنگ شویی آشنایی داریم، اما مسئله‌ی مهم در دکوراسیون خانه این است که شما بتوانید تشخیص بدهید که رابطه‌ی این عناصر در کنار هم سازنده بوده و مخرب نباشد. ما در اینجا به بررسی فنگ شویی در ورودی خانه و اتاق نشیمن خواهیم پرداخت.

ورودی خانه

فضای ورودی خانه از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که این فضا اولین احساس و تاثیر از باقیمانده دکوراسیون خانه را در فرد القا می‌کند. همینطور تغییر ناگهانی از فضای بیرونی خانه به داخل خانه را آسان‌تر می‌کنند. در فنگ شویی امنیت به معنی راحتی و آرامش است. به همین دلیل در فنگ شویی پیشنهاد می‌شود که در درب ورودی خانه، بیشتر از مواد سخت که نمادی از حفاظت هستند، استفاده شود و موادی مثل شیشه کمتر بکار برده شوند. همینطور نباید درب ورودی اصلی به مانعی مثل دیوار باز شود. فرشی را در مقابل درب پهن کرده و هر دو طرف درب را با اشیای عمودی مثل قفسه‌های کتاب یا گلدان‌هایی تزئین نمایید. ورودی‌های فنگ شویی معمولا با رنگ‌های روشن تزئین می‌شوند تا به این ترتیب احساس خوشامدگویی و راحتی را به مهمان‌ انتقال یابد. همه اشیائی که در ورودی خانه هستند، باید ظاهر سازمان یافته‌ای داشته باشند و از شلوغی و درهم‌ریختگی دور باشند.

فنگ شویی در دکوراسیون
فنگ شویی در دکوراسیون

اگر از آینه برای ورودی خانه استفاده می‌کنید، حتما توجه کنید که آن‌ها در دیوار کناری قرار بگیرند و از قرار دادن آن‌ها به طور مستقیم در جلوی درب خودداری کنید. زیرا که فنگ شویی معتقد است با این کار انرژی مثبت به بیرون خانه منعکس می‌شود.

فنگ شویی در دکوراسیون
فنگ شویی در دکوراسیون

اتاق نشیمن

هدف از اتاق نشیمن و پذیرایی ایجاد فضایی برای دورهمی و گپ و گفتگو است. با اینکه فنگ شویی دستورالعمل‌های خاصی را برای چیدمان مبلمان در نظر گرفته است اما هدف آن دستیابی به یک محیط راحت است و این ممکن است در خانه‌های خاص متفاوت باشد. یک قاعده‌ی خوب در مورد چیدمان مبلمان و صندلی‌ها، فاصله‌ی آن‌ها به اندازه‌ی هشت پا از هم است که فضای راحتی را برای شما فراهم خواهد نمود. در علم فنگ شویی قرار دادن دو مبل‌ مشابه، درست روبروی هم، اصلا اصولی نیست و باعث می‌شود انرژی در آن محدود شود. اکثر مبلمان فنگ شویی دارای دسته‌های صندلی هستند و باید در زوایای کمی نسبت به هم قرار بگیرند.

فنگ شویی در دکوراسیون
فنگ شویی در دکوراسیون

ارتفاع سقف اتاق نشیمن باید با اندازه اتاق (عرض و عمق اتاق) متناسب باشد. اگر اتاق نشیمن‌تان کوچک باشد و ارتفاع آن خیلی بلند، احساس ناخوشایند و ناراحتی به شما دست خواهد داد و این از نظر فنگ شویی بد است. قاعده‌ی کلی در مورد ارتفاع مناسب اتاق که در علم فنگ شویی پذیرفته شده است، این است که شما باید بتوانید سقف و دیوارها را بدون بلند اینکه سرتان را بلند کنید، ببینید. اگر چنین مشکلی در نشیمن یا پذیرایی‌تان دارید، سقف‌تان را به رنگ تیره‌تری از رنگ دیوارها دربیاورید. این کار از لحاظ بصری ارتفاع سقف را کوتاه‌تر نشان می‌دهد. و به عنوان نکته‌ی آخر به یاد داشته باشید که همیشه باید کاری کنید که احساس هماهنگی و تعادل در فضا و اشیای خانه‌تان برقرار باشد و نباید بگذارید که اندازه‌های بزرگ و کوچک مبلمان و لوازم دکوری، تعادل را بر هم زند.

فنگ شویی در دکوراسیون
فنگ شویی در دکوراسیون