قانون ۶۰-۳۰-۱۰ چیست و چگونه از آن باید در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟

رنگ‌ها‎‌ ابزار ارتباط بصری فوق‌العاده قوی هستند که می‎توانند به محیط زندگی شما روح و جان تازه‎ای دهند. انتخاب پالت رنگی دکوراسیون یکی از چالش‎های جدی بیشتر طراحان داخلی و خانواده‎ها می‎باشد. زیرا که رنگ‏ها تاثیر مستقیمی روی روح و روان افراد می‎گذارند و هر اشتباهی کوچکی می‎تواند به صورت ناخودآگاه باعث ناراحتی، ناآرامی، آشفتگی و حتی افسردگی شود. ۶۰-۳۰-۱۰ یکی از قوانین کاربردی و عالی برای ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل می‎باشد که به شما کمک می‏کند، طرح رنگی خود را به آسانی ایجاد کنید.

قانون ۶۰-۳۰-۱۰ رویکردی بسیار ساده می‎باشد که بیشتر طراحان داخلی برای ایجاد تعادل رنگی در فضا از آن استفاده می‎کنند. نسبت ۶۰٪ + ۳۰٪ + ۱۰٪ به مقدار استفاده از هر رنگ در فضا برمی‎گردد. این مفهوم فوق‌العاده ساده است و مطمئن باشید که به راحتی آن را یاد خواهید گرفت.

قانون ۶۰-۳۰-۱۰:

همانطور که از نام این قانون نیز کاملا مشخص است، شما باید ۶۰% دکوراسیون منزل خود را به رنگ اصلی‌تان اختصاص دهید. مثلا در اتاق نشیمن ۶۰% آن مربوط به رنگ دیوارها، قطعات بزرگ مبلمان مثل فرش و یا مبل می‎باشد. رنگ اصلی شما تقریبا فضای زیادی از اتاق را در برمی‎گیرد و به عنوان پس‌زمینه‎ی دکوراسیون شما عمل خواهد کرد.

۳۰% رنگ دکوراسیون شما باید به رنگ ثانویه‎تان اختصاص داده شود. شما می‎توانید رنگ دوم خود را در تزئینات پرده‌ها، صندلی تاکید، روتختی، مبلمان و یا به عنوان دیوار تاکید در اتاق‎های نشیمن و پذیرایی بکار ببرید. نکته بسیار مهم در مورد انتخاب رنگ ثانویه این است که رنگ موردنظر شما باید رنگ اصلی را تقویت کند ولی با این حال این دو رنگ باید تا حدودی از هم متفاوت و کاملا قابل تشخیص باشند. بیشتر ظاهر جذاب اتاق به رنگ سوم یا همان رنگ تاکید وابسته است که ۱۰% دکوراسیون شما را تشکیل می‎دهد.

همانطور که گفتیم، ۱۰% دکوراسیون شما به رنگ سوم که با نام رنگ تاکید شناخته می‏شود، مربوط است. برای اتاق نشیمن، این رنگ می‎تواند به عنوان رنگ کوسن‌ها، لوازم تزئینی و جانبی و همینطور آثار هنری بکار برده شود. برای اتاق خواب نیز شما می‎توانید رنگ تاکید را بر روی بالش تختخواب، آباژور، میز کنار تخت و شمع‎ها اعمال کنید.

با کمک این قانون شما می‎توانید پالت رنگی خود را به سادگی انتخاب و از آن برای ایجاد تعادل در دکوراسیون‎تان استفاده کنید. شما می‎توانید برای انتخاب سه رنگ موردنیاز خود از چرخه رنگ کمک بگیرید. در چرخه رنگ شما با ۱۲ رنگ اصلی و فرعی روبرو هستید و می‎توانید از رنگ‎های مکمل یا مجاور برای ترکیب رنگی خود استفاده کنید.

رنگ‎های مجاور در این چرخه در کنار هم قرار می‎گیرند و به نوعی مشابه هم‌ هستند و در یک خانواده قرار دارند. رنگ‎های مکمل به رنگ‎های متضاد هم گفته می‎شود که دقیقا روبروی هم قرار دارند. شما می‌تونید متناسب با سلیقه‌ی خودتان از یکی از این گروه‌ها استفاده کنید.

نمونه‎هایی ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل با استفاده از قانون ۶۰-۳۰-۱۰

۱) ترکیب فوق‎العاده رنگ‎ها در این اتاق نشیمن زیبایی و آرامش خاصی به آن داده است و شما آن را در همان نگاه اول حس می‎کنید.

ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل
ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل
  • ۶۰% اتاق با رنگ خاکستری (خاکستری روشن در دیوارهای اتاق و سایه‎ رنگ‎های دیگر خاکستری در پارچه مبلی) پوشش داده شده است. همانطور که می‌بینید، الگوها و عکس‎های چاپی پارچه‎ها از ایجاد فضای کسل‎کننده جلوگیری کرده است.
  • ۳۰% رنگ سفید و خنثی می‎باشد.
  • ۱۰% از رنگ‏های صورتی و فلزی استفاده شده است.

۲) حمام زیر به خوبی قدرت قانون ۶۰-۳۰-۱۰ را به تصویر کشیده است و شما می‎توانید از این ترکیب رنگی برای اتاق کودک یا حمام‎تان استفاده کنید.

ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل
ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل
  • ۶۰% اتاق از آبی روشن استفاده کرده است.
  • ۳۰% رنگ‎های سفید و کرمی می‎باشد.
  • ۱۰% پالت رنگی نیز به رنگ‎های سبز، نارنجی و الگوهای استفاده شده در گلدان و پارچه‎ها اختصاص دارد.

۳) رنگ‎های تیره دیوارها به طور چشمگیری روی حال و هوای اتاق تاثیر گذاشته است و شما مشاهده می‎کنید که چگونه قانون ۶۰-۳۰-۱۰ باعث ایجاد فضایی گرم و صمیمی در این اتاق خواب شده است.

ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل
ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل
  • ۶۰% اتاق مربوط به رنگ‎های خاکستری است.
  • ۳۰% رنگ‎های سفید و خنثی می‌باشد که در ملافه‎ها و پارچه‎های استفاده شده در اتاق بکار برده شده است.
  • ۱۰% رنگ اتاق نیز به رنگ خنثی چوبی، قاب‎های فلزی و آثار هنری اختصاص یافته است که به طور زیبایی با هم ترکیب شده‌اند و فضای دلنشین و جذابی را ایجاد کرده‎اند.

۴) در این اتاق خواب آرامش‎بخش، ترکیب مناسب رنگ‎ها فضای دنج و راحتی را برای استراحت بعد از یک روز سخت کاری فراهم نموده است.

ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل
ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل
  • ۶۰% اتاق با رنگ سفید و خنثی پوشش داده شده است.
  • ۳۰% مربوط به رنگ قهوه‎ای چوب می‎باشد.
  • ۱۰% نیز از رنگ‏های سبز و آبی استفاده شده است.

۵) این روزها دکوراسیون سفید مشکی به یکی از محبوب‎ترین تمایلات مردم برای طراحی داخلی‌شان تبدیل شده است. اگر به این اتاق ناهارخوری توجه کنید، مشاهده می‎کنید که قانون ۶۰-۳۰-۱۰ باعث ایجاد تعادل در فضا شده است.

ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل
ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل
  • ۶۰% اتاق به رنگ مشکی اختصاص یافته است.
  • ۳۰% اتاق با رنگ قهوه‎ای چوب پوشش داده است.
  • ۱۰% نیز از رنگ‏های سفید و خنثی همراه با سایه‎های فلزی و آکریلیک استفاده شده است.

۶) این اتاق خواب زیبا که یکی از طراحی‏‌های مور علاقه‎ی من می‎باشد، نیز به سادگی نشان می‎دهد که چگونه قانون ۶۰-۳۰-۱۰ برای این اتاق خواب به خوبی کار می‏‎کند.

ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل
ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل
  • ۶۰% اتاق مربوط به تصویر پس زمینه‎ی مشکی کاغذ دیواری با طرح گل می‎باشد.
  • ۳۰% اتاق نیز با رنگ‏های سفید روشن و کرمی رنگ شده است.
  • ۱۰% اتاق نیز از رنگ‎های فلزی و صورتی  استفاده شده است.

انتخاب رنگ دکوراسیون به طور کلی به دیزاین فضای خانه و سلیقه‌ی خودتان بستگی دارد. ولی بهتر است از قبل در مورد رنگ‎ها و تاثیری که روی روحیه و شخصیت افراد می‎گذارند، مطالعه نمایید. رنگ‌هایی با طول موج‌های بالا مثل قرمز باید بسیار محتاطانه و علمی بکار برده شوند زیرا هر گونه اشتباه باعث بی‌قراری و بهم‌ریختگی اعصاب می‎شوند.

ما اینجا سعی کردیم تا هر آنچه می‌تواند در مورد ترکیب رنگ‎ها به شما کمک کند، را با شما در میان بگذاریم. امیدواریم که با الهام از آن‌ها و نمونه‎هایی که بررسی کردیم، بتوانید دکوراسیونی زیبا برای خودتان ایجاد نمایید. شما کدامیک از این دکوراسیون‎ها را پسندید؟ اگر نظری یا پیشنهادی در مورد رنگ‎ها و نحوه استفاده از آن در دکوراسیون خانه دارید، خوشحال می‎شویم که آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *