سبک بوهو در دکوراسیون داخلی؛ تجربه‌ی زندگی آزادانه و بدون قید و بند و قوانین خاص

سبک بوهو در دکوراسیون داخلی

اگر شما نیز علاقه‌مند به دکوراسیون‌هایی با رنگ‎های گرم و خاکی با نقش و نگارهای مختلف هستید، پس حتما سبک بوهو در دکوراسیون داخلی برای شما نیز جذاب خواهد بود. خانه‌هایی با الهام از سبک دکوراسیون بوهو پر از حس زندگی، فرهنگ و لوازمی از سراسر دنیا هستند و فضای چشمگیری را می‌سازند. این سبک در خلاف جهت سبک مدرن حرکت کرده و فضایی غیرمتعارف و غیرمعمول را به وجود می‌آورند. در حقیقت، در سبک بوهو تزئینات خانه به شکل نامتعارف صورت گرفته و باعث متمایز شدن خانه شما با سایر فضاها می‌شود. اما این سبک چه ویژگی‌هایی داشته و چگونه می‌توان دکوراسیون داخلی خانه را با این سبک چیدمان کرد؟

در این مطلب قصد داریم تا شما را با سبک بوهو آشنا کرده و چگونگی پیاده‌سازی آن در دکوراسیون داخلی را با شما به اشتراک بگذاریم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ناموجود

استودیو پارچوب

مبل دو نفره Catalan

۲۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ناموجود
۳۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ناموجود

استودیو پارچوب

مبل دونفره لاوست Clement

۲۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ناموجود

استودیو پارچوب

مبل راحتی دونفره Fritha

۳۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

مفهوم سبک بوهو در دکوراسیون داخلی

سبک بوهو در دکوراسیون داخلی چیست؟

بوهو از ریشه‎ی کلمه‌ی بوهمین از یک لغت فرانسوی به معنی “کولی” گرفته شده است و در لغت به معنای غیرمتعارف است. سبک بوهمی یا بوهو یک سبک دکوراسیون داخلی کاملاً متفاوت اما محبوب در میان مردم است. چرا که در راستای خلاف قانون و اصول حرکت می‌کند. در واقع، هیچ باید و نبایدی در این سبک وجود نداشته و شما می‌توانید فضای موردنظر خود را با سلیقه شخصی و حتی به صورت غیرمتعارف بچینید. این سبک از زندگی آزادانه‌ای و عجیب و غریب کولی‌ها الهام گرفته است. امروزه، این سبک بیشتر در وسایل نقلیه کافه‌های سیار در سطح شهر به چشم می‌خورد. به‌طور خلاصه، سبک بوهو منعکس‌کننده زندگی با ترکیب اشیا، رنگ‌ها و الگوهای متنوع از مناطق مختلف جهان است.

سبک بوهو چه مشخصه‌هایی دارد؟

با این‌که سبک بوهو از هیچ قانونی پیروی نمی‌کند، اما با این حال برای شناساندن نام و اصل خود مشخصه‌هایی دارد. شما در صورت تمایل می‌توانید این مشخصه‌ها را در دکوراسیون خود اعمال کنید تا ماهیت و مفهوم این سبک را به درستی به نمایش بگذارید. در زیر مشخصات سبک بوهو در دکوراسیون داخلی را معرفی کرده‌ایم.

  • رنگ‌های مورد استفاده در سبک بوهو

سبک بوهو در دکوراسیون داخلی و رنگ های آن

شما آزادید تا از هر رنگی در دکوراسیون به سبک بوهو استفاده کنید. همچنین، هیچ محدودیتی در تعداد به‌کارگیری رنگ در خانه‌تان ندارید. این در حالی است که در سایر سبک‌ها معمولاً ۳ رنگ در دکوراسیون داخلی به کار گرفته می‌شود. می‌توان گفت همین مورد به‌تنهایی توانسته تا این سبک را منحصر‌به‌فرد و متفاوت سازد. اما توجه داشته باشید که با این حال اغلب استفاده از رنگ‌های گرم و متالیک در سبک بوهو متداول است.

ابتدا توصیه می‌کنیم که رنگ‌های قهوه‌ای، سبز و خاکستری تیره را به عنوان رنگ اصلی سبک بوهو در دکوراسیون داخلی منزل خود در نظر بگیرید. سپس با افزودن رنگ‌های گرم و درخشان مانند بنفش اشباع شده، نارنجی آتشین و یا آبی براق یک خانه گرم با دکوراسیون جذاب به وجود آورید. به یاد داشته باشید که رنگ‌های اشباع شده کلید سبک بوهمی هستند و شما می‌توانید برای پررنگ کردن این موضوع در دکوراسیون خود از زمینه‌های سفید رنگ نیز بهره بگیرید. به عنوان مثال، تابلوهای رنگی خود را بر روی دیوار سفید رنگ آویزان کنید.

به‌طور خلاصه، در سبک بوهو با خیال راحت می‌توانید با رنگ‌ها بازی کرده و الگوها و بافت‌های مختلف را با هم ترکیب کنید. نگران ست نشدن رنگ‌ها و الگوها بایکدیگر نباشید. از هر رنگ دل‌خواه خود برای ایجاد حس سرگرم‌کننده و عجیب‌وغریب در فضا استفاده کنید. شاید در ابتدا کمی عجیب و ناخوشایند به نظر رسد، اما شک نکنید که نتیجه کار فوق‌العاده خواهد بود.

  • سبک بوهو و متریال‌های تزئینی آن

مواد مورد استفاده در سبک بوهو در دکوراسیون داخلی

برخلاف سبک مدرن و مینیمال که تنها از یک متریال برای ساخت المان‌های مختلف استفاده می‌شود، در سبک بوهو شما می‌توانید متریال‌های متفاوتی را در دکوراسیون داخلی به کار گیرید. در حقیقت، فلسفه این سبک در ترکیب و مطابقت عناصر بایکدیگر است. هیچ هراسی از ترکیب متریال‌های کاملاً متفاوت باهم نداشته باشید. برای نمونه، مواد طبیعی و اولیه نظیر چرم و سیزال (sisal) را در کنار ابریشم و شنل (chenille) قرار دهید.

فقط باید به این موضوع توجه داشته باشید که مواد و متریال‌ها نباید براق و جدید باشند. از مواد قدیمی اما سالم که اصالت و داستانی در پس خود دارند، استفاده کنید. حضور محصولاتی نظیر مکرومه، قلاب‌بافی‌ها، بالش و کوسن، پرده و فرش‌های قدیمی در خانه شما می‌توانند فضای شما را بیشتر به سبک بوهو در دکوراسیون داخلی نزدیک‌تر کنند.‌ همچنین، ایجاد سایبان بر روی تخت‌ها و یا سایر بخش‌های خانه از تزئینات برجسته در سبک بوهو هستند.

  • مبلمان بوهمی

مبلمان در سبک بوهو در دکوراسیون داخلی

شاید عجیب به نظر رسد، اما باید بدانید که مبلمان بوهمی را نمی‌توانید در یک فروشگاه مبلمان پیدا کنید. معمولاً اتاق‌های خانه با مبلمان قدیمی، اصیل و جمع‌آوری شده در طول زمان چیده می‌شوند. بنابراین، برای پیاده‌سازی سبک بوهو در دکوراسیون داخلی منزل خود، باید به دنبال اقلام دست دوم و قدیمی باشید. در مغازه‌های قدیمی و محلی خود بگردید و اقلام موردنظر را جمع‌آوری کنید. به یاد داشته باشید که هر المان در خانه شما باید خاص بوده و داستانی را روایت کند. پس از خریداری یا جمع‌آوری مبلمان دست دوم، توصیه می‌کنیم با بافت‌های مخملی در رنگ‌های اشباع‌شده به تزئین آن‌ها بپردازید.

یک اتاق بوهو باید قادر به ترغیب افراد به حضور بیشتر در اتاق و نشستن در آن باشد. از این رو، مبلمان ساده با پشتی‌های بلند برای ایجاد چنین حسی مناسب نیستند. مبلمان در این سبک باید شکل و شمایل متفاوت اما در عین حال راحتی داشته باشد. مبل‌های پهن می‌توانند گزینه مناسبی برای این فضا باشند. علاوه بر این، پهن کردن یک فرش قدیمی یا بالشتک‌هایی بر کف خانه می‌تواند فضایی دلپذیر برای نشستن بر روی زمین و گپ‌های روزانه یا دورهمی‌های دوستانه ایجاد کند.

  • روشنایی و اکسسوری‌ها

روشنایی در سبک بوهو در دکوراسیون داخلی

در سبک بوهو نورپردازی محیطی و کم‌نور بسیار رایج است. نورپردازی محیطی باعث یکپارچه شدن فضا شده و احساس آرامش مضاعفی را منتقل می‌کند. برای اعمال چنین نورپردازی بهتر است به جای روشنایی‌های سقفی، از فانوس‌های متعدد، آباژورهای ایستاده یا رومیزی و هالوژن‌های تعبیه شده بر روی کف زمین استفاده کرد. امروزه، تنوع بسیاری در این محصولات وجود دارد. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های مربوطه شکل و سبک وسایل روشنایی خود را انتخاب کنید.

سبک بوهو در دکوراسیون داخلی دوست‌دار طبیعت است. بنابراین، اگر قصد استفاده از اکسسوری‌ها در این سبک را دارید، بهتر است با اکسسوری‌های طبیعی مانند سرخس‌ها و یا گیاهان آویزان فضای اتاق خود را زنده نگه‌دارید. گیاهان نه‌تنها به اتاق نشاط می‌بخشند، بلکه کیفیت هوای اتاق را نیز بهبود می‌دهند. بنابراین، هرچه تعداد این گیاهان بیشتر باشد، به همان میزان اتاق شما زیباتر و تمیزتر خواهد بود.

نقش گیاهان در سبک بوهو در دکوراسیون داخلی

همچنین، سعی کنید اتاق‌های خانه خود را با میراث خانوادگی، وسایل دست‌ساز و اشیاهای محلی شهرها و کشورهای مختلف تزئین کنید. اکثر این لوازم روایت‌گر و یادآور داستانی به‌خصوص برای شما و خانواده‌تان هستند. پس با خیالی آسوده از هر اکسسوری دلخواه و مورد علاقه خود در خانه استفاده کنید. بعضی اوقات حتی یک بطری آب نیز می‌تواند داستانی در پس خود داشته باشد. هراسی از استفاده از این اکسسوری در دکوراسیون خود نداشته باشید.

معمولاً استفاده از آینه به دلیل مزیت‌های فوق‌العاده‌اش، در هر نوع سبک دکوراسیونی توصیه می‌شود. سبک بوهو در دکوراسیون داخلی نیز از این موضوع مستثنی نیست. آینه‌ها در کنار نشان دادن حقایق، با انعکاس نور و روشنایی از خود باعث بزرگ‌تر شدن فضا نیز می‌شوند. اما سعی کنید آینه‌ها را با تزئینات به‌خصوصی بر دیوارهای اتاق نصب کنید. به عنوان مثال، پوشاندن حاشیه آینه با کنف یا تکه‌هایی از چوب می‌تواند جلوه بصری چشم‌گیر و متناسب با سبک بوهو را به آینه ببخشد.

کتابخانه در سبک بوهو در دکوراسیون داخلی

همان‌طور که گفتیم، سبک بوهو داستان‌محور بوده و علاقه بسیاری به روایت این داستان‌ها دارد. و چه چیزی بهتر از کتاب‌ها می‌توانند داستانی را بیان کنند؟ پس کتاب‌ها نیز می‌توانند از گزینه‌های مناسب برای افزودن اکسسوری در سبک بوهو باشند. شما می‌توانید یک کتابخانه سرتاسری در مقابل یکی از دیوارهای خانه ایجاد کرده و آن را با کتاب‌های قدیمی و نایاب پر کنید.

سخن آخر

ما در این مطلب سعی کردیم تا شما را با سبک بوهو در دکوراسیون داخلی آشنا کنیم. هرچند که سبک بوهو، شخص شما و سلیقه منحصربه‌فردتان را در اولویت قرار می‌دهد، اما همانند هر سبک دیگری مشخصات خاص خود را دارد و شما با بکارگیری این مشخصات و ویژگی‌ها در دکوراسیون داخلی خود، به سبک بوهو رایج و معمول نزدیک‌تر می‌شوید. به یاد داشته باشید که المان‌های قدیمی و عتیقه نقش مهمی را در این سبک بازی می‌کنند. همچنین، اقلام طبیعی و یا دست‌ساز نیز از بارزترین المان‌های مورد استفاده در سبک بوهو هستند. اما با این حال، چنان‌چه هر یک از این لوازم تزئینی زیاد باب میل‌تان نبود، می‌توانید آن را کنار گذاشته و نادیده بگیرید. هیچ اجبار و محدودیتی در این سبک وجود ندارد. پس با خیال راحت به دکوراسیون خانه دوست‌داشتنی خود بپردازید.

ناموجود

استودیو پارچوب

مبل راحتی سه نفره Vincent

۴۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ناموجود

استودیو پارچوب

مبل راحتی دو نفره Vincent

۳۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ناموجود

استودیو پارچوب

مبل راحتی تک نفره Vincent

۲۶,۸۰۰,۰۰۰ تومان
ناموجود

استودیو پارچوب

مبل راحتی سه نفره Nygard

۴۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

حالا شما بگویید! چه المان‌های دیگری را می‌توان در سبک بوهو در دکوراسیون داخلی به کار گرفت؟ چه ویژگی‌های دیگری می‌توان به آن اضافه کرد؟ آیا تا به حال از سبک بوهو در دکوراسیون داخلی استفاده کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم که نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *