چرا کنتراست مهم است و با چه روشهایی می‌توانیم آن را به طراحی داخلی خود اضافه کنیم؟

کنتراست در دکوراسیون منزل

ما قبلا در مورد نقطه کانونی دکوراسیون و اهمیت آن در طراحی داخلی صحبت کرده‌ایم. نقطه کانونی دکوراسیون در واقع عنصری است که به هنگام ورود به اتاق، نگاه شما را به خود جلب کرده و متوجه آن می‌‏شوید. کنتراست مفهوم مهم دیگری است که طراحان داخلی همیشه روی آن تاکید داشته‌اند. زمانی که شما این اصول طراحی را به درستی یاد بگیرید و بتوانید در دکوراسیون خود پیاده‌سازی کنید، به راحتی می‌توانید فضای جالب و دوست‌داشتنی را برای خودتان بسازید. ما در این مطلب به بررسی مفهوم کنتراست در دکوراسیون منزل می‌پردازیم تا بتوانیم به شما در این راه کمکی کرده باشیم.

ایجاد کنتراست با استفاده از رنگها

احتمالا کنتراست با استفاده از رنگها واضح‌ترین و ساده‌ترین روش‎ ایجاد تضاد در فضا می‌باشد. رنگهای مکمل که در چرخه‎ی رنگی روبروی هم قرار دارند، قوی‌ترین تاثیر را در دکوراسیون شما می‌توانند داشته باشند. مثلا دکوراسیون سیاه سفید ترکیب رنگی جالبی است که هیچ گاه از مد نمی‌افتد. اگر سبک دکوراسیون داخلی شما رنگی است، می‌توانید از ترکیب‎های رنگی مانند آبی و نارنجی یا بنفش و زرد استفاده کنید. انتخاب رنگ دکوراسیون منزل بسیار مهم است و شما باید این کار با آگاهی کامل انجام دهید. ما قبلا مطلب جامعی را بدین منظور منتشر کرده‌ایم که شما می‌توانید با استفاده از این لینک به آن دسترسی داشته باشید.

کنتراست در دکوراسیون منزل
کنتراست در دکوراسیون منزل

به یاد داشته باشید که یک رنگ در فضای شما باید غالب باشد و رنگ دیگر روی آن تاکید بکند. شما باید یک رنگ را برای دیوارها انتخاب کنید و از رنگ دیگر برای مبلمان، لوازم جانبی و پارچه‌ها استفاده کنید.

کنتراست در دکوراسیون منزل
کنتراست در دکوراسیون منزل

اگر دوست ندارید که کنتراست فضای شما کاملا به چشم آید، بهتر است که از یک رنگ خنثی برای دکوراسیون‌تان استفاده کنید. با انتخاب رنگ خنثی ضمن ایجاد فضای آرامش‌بخش و ملایم می‌توانید پس‎زمینه‏‌ی عالی را برای رنگهای متضادتان فراهم نمایید.

کنتراست در دکوراسیون منزل
کنتراست در دکوراسیون منزل

کنتراست در دکوراسیون منزل با کمک بافت‌ها

تکسچرها یا همان بافت‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‎های دکوراسیون داخلی هستند که معمولا توجه کمتری به آن‎ها می‎شود. در واقع تکسچر به احساس شما به هنگام لمس یک عنصر و چگونگی سطح رویی آن از لحاظ نرمی، صیقلی بودن و زبری اشاره دارد. مثلا در آشپزخانه زیر سطح ناهموار کاشی‌ها یا سطح صاف میز هر کدام حس و بافت خاص خود را دارند.

کنتراست در دکوراسیون منزل
کنتراست در دکوراسیون منزل

به طور کلی بافت‎ها به فضای شما روح و جان تازه‌ای می‌یخشند و آن‌ را از یکنواختی و کسالت دور می‌کنند. استفاده از دو بافت متضاد با هم وزن بصری مناسبی را به دکوراسیون شما اضافه می‌کند، به این معنی که عناصر طراحی داخلی شما به راحتی می‎توانند توجهات را به خود جلب کنند. تصور کنید که شما دو بافت زبر و صاف را با هم استفاده کنید. مطمئنا چنین ترکیبی در مقایسه با المان های دیگر در دکوراسیون شما سنگین تر یا برجسته تر به نظر رسیده و نگاه‌ها را به جذب می‌کند.

کنتراست در دکوراسیون منزل
کنتراست در دکوراسیون منزل

راه‌های زیادی وجود دارد  که شما می‌توانید بافت‎ و تکسچرهای متنوع را به دکوراسیون خود اضافه کنید. شما می‌توانید با کمک عناصر معماری مثل تیرهای چوبی یا گچبری‎ها، انواع مبلمان چوبی، میزهای سطح مرمری یا انواع پارچه‌ها بافت‌های مختلف را به دکوراسیون‌تان بیاورید و فضای جذابی را بسازید.

کنتراست در دکوراسیون منزل
کنتراست در دکوراسیون منزل

ایجاد کنتراست با ترکیب و مطابقت متریال

معمولا در طراحی هر فضا از متریال و مواد مختلف استفاده می‎شود و این مرحله تقریبا خود به خود در هر دکوراسیونی به وجود می‌آید. با این حال در اینجا منظور ما این است که آیتم‌هایی را انتخاب کنید که کاملا مجزا از یکدیگر باشند. مثلا در مورد مبلمان شما می‌توانید متریال‎های طبیعی مثل چوب و سنگ را با موادی مثل کروم یا استیل ترکیب کنید. در مورد پارچه‎های بکار رفته در دکوراسیون نیز شما می‌توانید از آیتم‎های الگودار در مقابل طراحی‎های ساده استفاده کنید.

کنتراست در دکوراسیون منزل
کنتراست در دکوراسیون منزل

کنتراست با کمک اشکال مختلف

فرم و شکل روش عالی دیگری است که شما به کمک آن می‌توانید کنتراست را به فضا خودتان اضافه کنید. در این مورد نیز گوشه‎های زاویه‎دار و تیز در مقابل لبه‎های گرد و صاف قرار دارد. این نوع کنتراست معمولا در مبلمان بیشتر دیده می‎شود اما شما می‌توانید با کمک لوازم تزئینی مثل آینه‎ها یا تابلوهای هنری نیز آن را به خانه‌تان اضافه کنید.

کنتراست در دکوراسیون منزل
کنتراست در دکوراسیون منزل

سبک‎های طراحی میدسنچری مدرن و اسکاندیناوی می‌توانند اشکال هندسی مختلفی را برای دکوراسیون شما به ارمغان آورند. همینطور شما می‌توانید با ترکیب سبک‌های مختلف مبلمان، تضاد جالب و متفاوتی را در فضای زندگی‌تان ایجاد کنید. در هر صورت شما باید پس زمینه نسبتا ساده‌ای را برای دکوراسیون‌تان انتخاب کنید. به این معنی که از یک رنگ خنثی و متریال ساده به عنوان پس زمینه استفاده کنید تا ترکیب اشکال مختلف در دکوراسیون‌تان آسان‎تر شود.

کنتراست در دکوراسیون منزل
کنتراست در دکوراسیون منزل

کنتراست یکی از اصول اساسی طراحی داخلی می‎باشد که می‌تواند فضای شما را زنده و باروح نشان دهد. نکته‌ی مهم این است که شما باید بدانید که کی و چگونه از این تضاد در فضای زندگی‌تان استفاده کنید. توجه به این اصول طراحی و تغییرات کوچک می‌توانند دکوراسیون شما را حرفه‌ای‌تر نشان دهند. ما در این مطلب سعی کردیم تمامی نکات مهم در مورد کنتراست در دکوراسیون منزل را به شما معرفی کنیم. شما می‌توانید با کمی گشت و گذار در سایت‌های دیگر در اینترنت مطالب تکمیلی‌تری را مطالعه نمایید.

همینطور ما برای راحتی شما عزیزان مشاوره‌ی رایگانی را برای خرید انواع مبلمان در نظر گرفته‎ایم تا بتوانیم مسیر خرید شما را هموارتر نماییم. شما می‌توانید با تماس با این شماره، از خدمات رایگان مشاوره خرید مبلمان استفاده کنید. شما از چه کنتراستی برای طراحی فضای خود استفاده کرده‌اید؟ آیا نکته اضافی دیگری در رابطه با کنتراست در دکوراسیون به ذهن‌تان می‎رسد؟ بنظرتان کدامیک از این روشها برای ایجاد کنتراست در فضا بهتر است؟ خوشحال می‌شویم که هر نظر و پیشنهادی که دارید را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *