زیبایی خانه مدرن ایرانی در چیست؟چرا تلفیق سبک ایرانی و سبک مدرن؟

خانه مدرن ایرانی

شاید برای شما هم سوال باشد که چرا همه می‌خواهند خانه مدرن ایرانی داشته باشند؟ چه چیزی باعث شده که این سبک از دکوراسیون اینقدر محبوب و همه پسند باشد؟ چرا اکثریت مردم خانه مدرن ایرانی را زیبا می‌دانند؟ چرا گرایشات مردم به سمت مبلمان سبک‌های تجملاتی و شلوغ و پر از جزییات کمتر شده است؟ ویژگی اصلی مبلمان مدرن چیست؟ چرا تلفیق سبک ایرانی و سبک مدرن؟ اگرپاسخ این چراها برای شما هم مهم است، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

خانه مدرن ایرانی
خانه مدرن ایرانی

چرا از سبک مدرن در دکوراسیون منزل استفاده کنیم؟

برخی از عناصر شهری در شهر‌های کشور‌های در حال توسعه، شهر را به مکانی ناسالم و غیر قابل تحمل تبدیل کرده است و چنانچه در آینده اقدامی برای بهبود اوضاع صورت نگیرد محیط زیست شهری تخریب می‌شود.

در واقع گسترش شهر و افزایش جمعیت پیامدهایی چون آلودگی هوا( ریزگردها، خودروها و وسایل نقیله موتوری و دیزلی، کارخانه ها و …)، افزایش تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی، چسباندن انواع و اقسام اگهی‌های تبلیغاتی، شعار و دست نوشته‌ها بر در و دیوار ساختمان‌ها و خانه‌ها، برج‌ها و ساختمان‌های بلند، کوچه‌‌های تنگ و باریک و فاقد نور، نبودن پوشش گیاهی درختی در معابر عمومی و خیابان‌های فرعی و اصلی- بلوارها، نبود و یا ضعف سرانه‌ی فضای سبز، نبود پوشش گل و گیاه زینتی و چمن در فضای عمومی سطح شهر و … به همراه خواهد داشت. همه‌ی این پیامد‌ها در دسته آلودگی بصری قرار می‌گیرند.

این آلودگی بصری به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت افراد تاثیر مخرب می گذارد. اثراتی چون مسدود شدن دید، فشار آمدن به مغز، استرس، کاهش قدرت تفکر، ایجاد افسردگی و کج خلقی، بی حوصله‌گی و خستگی روحی و دهها بیماری و ناهنجاری دیگر به دنبال آلودگی‌های بصری به وجود می‌آید. نتیجه ی این امر به مرور زمان و در بلند مدت باعث آسیب رسیدن به مغز و جسم افراد می‌شود.

سبک مدرنیسم با تاکید بر سادگی و حذف جزییات اضافی، استفاده از رنگ‌های خنثی، کاربردی بودن  و … درصدد آن است که کمی از این آلودگی‌های بصری را کم کرده و در نتیجه آن اثرات منفی بر سلامت جامعه را کمتر کند. یکی از مهمترین خصوصیات سبک مدرن صداقت است، دراین سبک سعی می‌شود مصالح به شکل طبیعی خود و تاجایی که امکان دارد دست نخورده و بدون پوشش در دکوراسیون به کار برود، زیرا استفاده از تزیینات بیهوده را ظاهر سادی و دروغ می دانند.

مبلمان مدرن
مبلمان مدرن

یکی دیگر از خصوصیات مدرن امکان آشکار سازی آنچه وجود دارد است، مثلا در گذشته از پلکان به عنوان عنصری نا زیبا که در بین دیوارها محصور می‌شد و اصلا دیده نمی‌شد استفاده می‌کردند، اما امروز پلکان به عنوان یکی از عناصر زیبایی ساختمان استفاده می‌شود و به عمد سعی میشود که حتما نشان داده شود. منظور از صداقت و اخلاق در سبک مدرن همین آشکار ساختن عوامل و تاکید بر آن‌ها است.

دکوراسیون یا طراحی داخلی منزل، درباره چگونگی تجربه و احساس در فضاهای گوناگون منزل است. دکوراسیون یک بخش قدرتمند و ضروری زندگی روزمره ما است و بر زندگی ما، کار، بازی و حتی بهبود افکار و روابط تأثیر می گذارد. دکوراسیون داخلی باید به گونه ای باشد که حس دوستی و صمیمیت را به تمام اعضا خانواده منتقل کند. امروزه سبک دکوراسیون مدرن بیشتر مورد قبول افراد قرار گرفته است. چرا که در دنیای پر مشغله و شلوغ امروز افراد به دنبال تجربه آرامش در محیط منزل خود هستند و این تجربه آرامش را با سادگی که در مبلمان مدرن است به دست می آورند. راه‌حل های عملکردی که در ویژگی‌های سبک مدرن مشاهده می‌شود، کیفیت زندگی و فرهنگ اشخاص را افزایش داده و زیبایی و آرامش را به همراه می‌آورد. بنابراین اگر شما هم به دنبال آرامش بیشتر و استرس کمتر در محیط منزل خود هستید، این سبک از مبلمان بسیار کارآمد است.

دکوراسیون منزل ایرانی ساده
دکوراسیون خانه ایرانی مدرن

اما چرا سبک دکوراسیون ایرانی را با سبک خانه مدرن ایرانی تلفیق کنیم؟

همانطور که میدانید آنچه که کشورهای مختلف را از هم تفکیک می‌کند فرهنگ آن هاست. درست است که گسترش فرهنگ‌های مختلف باعث شده اشتراکاتی بین فرهنگ کشورهای مختلف وجود داشته باشد، اما به طور کلی فرهنگ و سنت اصیل هر کشوری برای مردم آن کشور بسیار مهم و با ارزش است و افراد می‌کوشند از آن محافظت کرده و آن را آیندگان منتقل کنند. نمود فرهنگ غنی و چندین هزار ساله ایرانی نیز در هنر، زبان و ادبیات، صنایع دستی، موسیقی، معماری و… به خوبی قابل مشاهده است؛ که هر یک به زیبایی هر چه تمام‌تر مفاهیمی از فرهنگ ایرانی را باخود حمل می کنند. به طور مثال فرش ایرانی نمونه کاملی از فرهنگ و هنر ایرانی است.

خانه مدرن ایرانی
خانه مدرن ایرانی

یکی ازآثار صنایع دستی که به وفور در خانه های ایرانی یافت میشود فرش ایرانی است. مفروش کردن هر خانه ای با فرش ایرانی فرصتیست برای لمس تاریخ چندین و چند ساله‌ی ایران و تارهای فرش ایرانی جایگاه حماسه هموطنان بافنده است که خلقت خداوند را به تصویر میکشند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید فرش ایرانی یک نمونه کوچک از بهشت است. در حقیقت قالی باف می‌کوشد بهشتی را که برای خود تصور میکند را به تصویر بکشد. طرح و نقشه در فرش ایرانی را در واقع می‌توان نشانگر آرزوها و آمال مردم منطقه و نیز تأثیر و تأثرات محیط پیرامونی دانست. مثلاً دیدن طرح‌های گل و درختی در مناطق کویری حاکی از آرزو و دلخواه اهالی آن مناطق برای داشتن محیطی سرسبز و پر از درخت و گل است. ممکن است نقوش بکار رفته در فرش ایرانی بر گرفته از فرهنگ و سبک زندگی بافندگان آن در هر نقطه از ایران است. از طرف دیگر علاوه بر نقوش، رنگ‌ها نیز در نقوش فرش ایرانی هریک معنا و مفهوم مجزایی دارند و استفاده از هر رنگ، نشانگر معنا و منظوری ست.

خانه مدرن ایرانی

امروزه تعداد نقوش مورد استفاده در فرش ایرانی را تا دو هزار مورد تخمین زده‌اند که همین تنوع رمز پیشتازی فرش ایران نسبت به بافته‌های دیگر است. طوری که می توان گفت هر فرش ایرانی تابلویی زیبا، گویای طبیعت و فرهنگ خطه ای از ایران است و با مشاهده ی آن می توان اصالتش را جویا شد.

خانه مدرن ایرانی
خانه مدرن ایرانی

بنابراین با داشته خانه مدرن ایرانی، هم از ویژگی های سبک مدرن و تاثیر آن بر سلامت روحی خود استفاده می‌کنیم و هم زیبایی، سنت و پیشینه ای را که در هنر و فرهنگ کشورمان وجود دارد را به رخ می‌کشیم. با خانه مدرن ایرانی خانه دل و جشم خود را بیارایید.

مطالب زیر را مطالعه کنید.

چگونه دکوراسیون منزل خود را به دکوراسیون منزل ایرانی ساده نزدیک کنیم؟

۱۰ ترفند هوشمندانه برای طراحی داخلی منزل ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *