چگونه از مبلمان چرمی محافظت کنیم؟

نگهداری مبل چرم مصنوعی

همیشه به هنگام خرید مبلمان، انتخاب بین مبل چرم و پارچه‌ای سخت و دلهره‌آور است. همه‌ی ما می‌دانیم که مبلمان چرمی در هر دکوراسیونی ایرانی که قرار بگیرند، فضای لوکس و زیبایی را ایجاد خواهند نمود اما واقعیت این است که آن‌ها نسبت به مبلمان پارچه‌ای نیاز به مراقبت‌ و توجه ویژه‌تری دارند. ما در این مطلب با بررسی متدهایی برای نگهداری مبل چرم مصنوعی به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید از مبلمان‌تان به مدت طولانی استفاده نمایید. ادامه مطلب را از دست ندهید.

همانطور که گفتیم مبلمان چرمی نیاز به توجه و مراقبت ویژه‌ای دارد. شما باید همیشه و به طور منظم مبلمان چرمی‌تان را گردگیری کنید و مواد غذایی و هر گونه کثیفی را از سطح آن پاک نمایید. عموما تولیدکنندگان مبلمان برچسب‌هایی را در کنار مبلمان برای نگهداری صحیح از آن‌ها قرار می‌دهند که شامل دستورالعمل‌های خاصی می‌باشد. حتما قبل از هر گونه اقدام و تمیزکاری آن‌ها را بررسی نمایید و هر گونه مواد شیمیایی یا پاک‌کننده‌‌ای را برای مبلمان چرمی‌تان استفاده نکنید. همینطور سعی کنید که مبلمان‌تان را دور از سیستم‌های تهویه‌ی هوا، منابع گرما و نور مستقیم خورشید قرار دهید. ما در ادامه، به صورت جزئی‌تر به این مسائل خواهیم پرداخت.

مراحل نگهداری مبل چرم مصنوعی

  • تمیز کردن مبلمان چرمی

به طور مرتب مبلمان چرمی‌تان را با یک دستمال تمیز کنید و این کار را به یک عادت هفتگی تبدیل نمایید. بدین منظور بهتر است که از پارچه‌های میکروفایبر استفاده کنید. پاک کردن گردوغبار و ذرات از سطح مبل بهترین اقدام پیشگیرانه در نگهداری مبل چرم مصنوعی تان خواهد بود. برای از بین بردن لکه‌های سرسخت نیز می‌توانید دستمال را با کمی آب مقطر مرطوب نمایید ولی از خیس کردن زیاد دستمال بپرهیزید تا آب باعث ایجاد لکه‌های بیشتر نشود. نکته‌ی مهم دیگر که بهتر است به آن تاکید کنیم این است که از دستمال نرمی برای تمیزکاری مبل استفاده کنید و از بکاربردن هر گونه برس روی سطح مبل خودداری نمایید زیرا می‌تواند باعث خراش و آسیب به چرم مبل شود.

نگهداری مبل چرم مصنوعی
نگهداری مبل چرم مصنوعی

در مرحله‌ی بعدی شما باید درز و شکاف‌های مبل را با جاروبرقی تمیز کنید. برس نرم جاروبرقی را به آن وصل کرده و به آرامی تمام سطح مبل را جارو نمایید. اگر کوسن‌های مبل از آن جدا می‌شوند، پس بهتر است آن‌ها را از روی مبل برداشته و سپس جارو کنید. فضای بین کوسن‌ها و زیر آن‌ها را فراموش نکنید.

نگهداری مبل چرم مصنوعی
نگهداری مبل چرم مصنوعی

وقتی مایعی روی سطح مبل‌ چرم‌تان ریخته می‌شود، فورا آن را با دستمال خشک یا اسفنج جذب کنید. سپس با دستمالی مرطوب، محل لکه را تمیز کرده و خشک نمایید. برای لکه‌هایی غیر از آب و سخت از محلول آب گرم و صابون استفاده کنید. مهم‌ترین مسئله این است که شما باید این عمل را سریع بعد از کثیف شدن مبل انجام دهید و نگذارید که مایع روی سطح مبل خشک شود.

نگهداری مبل چرم مصنوعی
نگهداری مبل چرم مصنوعی

همیشه از پاک‌کننده‌های مخصوص چرم استفاده کنید. مواد شوینده، محلول‌ها، اسپری‌های پاک‌کننده چندمنظوره، محلول آمونیاک، سفیدکننده و براق‌کننده‌های مبلمان می‌توانند برای مبلمان چرمی شما مضر باشند. هیچ وقت از این مواد برای تمیز کردن و از بین بردن لکه‌های سطح مبلمان چرمی‌تان استفاده نکنید. بهتر است از پاک‌کننده‌های مخصوص چرم و آن هم فقط در موارد خاص و ضروری استفاده نمایید.

نگهداری مبل چرم مصنوعی
نگهداری مبل چرم مصنوعی

و قبل از همه‌ی این مراحل پیشنهاد می‌کنیم که حتما برچسب تولیدکننده یا همان دستورالعمل‌های مراقبت مبلمان‌تان را مطالعه نمایید. این دستورالعمل‌های عمومی که ما در اینجا پیشنهاد می‌کنیم، مفید هستند، اما بهتر است که ابتدا اطلاعات مخصوص مبل‌تان را بخوانید. ممکن است بعضی از مبلمان‌های چرمی دستورالعمل خاصی را بر اساس کیفیت خود داشته باشند. گاها نیز تولیدکنندگان محصولی را برای استفاده‌ی مبلمان‌ شما فراهم می‌نمایند که مخصوص مبل‌تان می‌باشند. در این موارد، حتما آن‌ها را خریداری نمایید.

نگهداری مبل چرم مصنوعی
نگهداری مبل چرم مصنوعی
  • افزایش طول عمر مبلمان چرمی

همیشه مبل چرمی خود را در موقعیت درستی از اتاق قرار دهید. هیچ وقت مبلمان چرمی را زیر سیستم تهویه هوا، نزدیک شومینه، بخاری و یا زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید. همه‌ی این موارد باعث خشکی چرم و ایجاد شکاف در آن می‌شوند. اگر نورخورشید در طول روز فقط چند ساعتی به مبلمان‌تان بتابد، مشکلی نیست اما قرار گرفتن چرم به مدت طولانی در معرض نورخورشید به مبل چرمی‌تان حتما صدمه خواهد زد. البته شما می‌توانید از سیستم‌های تهویه مطبوع در اتاق استفاده کنید، فقط باید توجه کنید که مبل چرمی در کنار یا زیر این سیستم‌ها قرار نگیرد.

نگهداری مبل چرم مصنوعی
نگهداری مبل چرم مصنوعی

به طور منظم از نرم‌کننده‌های چرمی استفاده کنید تا از خشک شدن و ایجاد شکاف در مبلمان‌تان جلوگیری نمایید. شما می‌توانید با تولیدکنندگان مبلمان‌تان تماس بگیرید تا ببینید چه نوع نرم‌کننده‌ای را آن‌ها توصیه می‌کنند. این نرم‌کننده‌ها در بسیاری از فروشگاه‌های مبلمان و لوازم داخلی خودرو موجود هستند و شما می‌توانید آن‌ها را به راحتی خریداری نمایید.

نگهداری مبل چرم مصنوعی
نگهداری مبل چرم مصنوعی
  • تعمیر مبلمان چرم آسیب‌دیده

اگر قسمتی از مبل چرمی‌تان پاره شده است، نگران نباشید. شما خودتان به راحتی می‌توانید آن را تعمیر نمایید. شما می‌توانید از یک شلوار جین یا پارچه‌ای از این جنس، برای تعمیر آن کمک بگیرید. پارچه‌ای به اندازه‌ی پارگی مبل‌تان(کمی بزرگتر از آن) را برش بزنید، به طوری که تمام قسمت پارگی را پوشش دهد. با استفاده از موچین به آرامی پارچه را زیر پارگی قرار دهید. سپس با کمک چسب مخصوص پلاستیک، لبه‌های پارگی را بهم وصل کنید. اگر فقط لبه‌ها را بدون پارچه بهم بچسبانید، احتمالا در آن قسمت مبل، چاله ایجاد خواهد شد. اما قرار دادن لایه‌ی جدید زیر چرم، آن را صاف نگه می‌دارد.

نگهداری مبل چرم مصنوعی
نگهداری مبل چرم مصنوعی

و در آخر اینکه شما می‌توانید به سادگی رنگ محو شده‌ی مبل چرمی‌تان را ترمیم کنید. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های مبلمان و یا به صورت اینترنتی اقدام به خرید کیت ترمیم رنگ چرم نمایید. این ماده معمولا به شکل روغن است و شما به راحتی می‌توانید آن را روی مبل‌تان بمالید. فقط توجه کنید که رنگی از آن را انتخاب نمایید که با رنگ مبل‌تان کاملا مطابقت داشته باشد. یک پارچه را بردارید و به کمک آن مقداری از کیت ترمیم را روی لکه‌ها و مناطق محو شده به آرامی بمالید.

نگهداری مبل چرم مصنوعی
نگهداری مبل چرم مصنوعی

ما در این مطلب سعی کردیم متدهای متداول برای نگهداری مبل چرمی را به شما معرفی کنیم. حتما به هنگام خرید مبلمان در مورد مرغوبیت آن تحقیق کنید و سعی کنید جنس با کیفیتی را خریداری نمایید تا سال‌های سال بتوانید از آن استفاده کنید. مطمئنا نحوه‎ی نگهداری شما از مبلمان‌تان در طول عمر آن بسیار تاثیرگذار است و شما باید همیشه آن را مدنظرتان قرار دهید.

ما برای راحتی شما عزیزان مشاوره‌ی رایگانی را برای تعمیر انواع مبل در نظر گرفته‎ایم تا بتوانیم این مسیر را برای شما هموارتر نماییم. حالا به هر دلیلی اگر نمی‌توانید خودتان به تنهایی مبل‌تان را تعمیر کنید، می‌توانید اینکار را به متخصصان این حوزه بسپارید. همینطور شما با فرستادن عکس از طریق تلگرام یا واتس‌آپ به همین شماره می‌توانید راحت‌تر در مورد مشکل‌تان و هزینه‌های تعمیر آن اطلاعات جامعی را کسب کنید. خوشحال می‎شویم که بتوانیم در این را به شما کمکی کرده باشیم.

شما چه نکاتی را برای نگهداری چرمی پیشنهاد می‌دهید؟ شما می‌توانید هر نظر، پیشنهاد یا تجربه‌ای که در این باره دارید را در زیر همین مطلب با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *