چگونه بین رنگهای مختلف در دکوراسیون‌مان تعادل ایجاد کنیم؟

دکوراسیون منزل با رنگ های مختلف

بنظرم هیچ چیز نمی‎تواند مثل رنگ‎ها حال ما را خوب کند! رنگها معجزه می‌کنند. رنگها دنیای معناها هستند، دنیای احساسات! اصلا اگر به من باشد، دوست دارم همه‎ رنگها را دوروبرم بچینم اما خوب از لحاظ طراحی داخلی و علم روانشناسی چنین کاری اصلا عاقلانه نیست. دکوراسیون منزل با رنگ های مختلف قوانین و اصول خود را دارد و عدم رعایت آن‎ها می‌تواند فضای زندگی شما را ناخوشایند نماید. رنگهای خنثی و روشن معمولا به راحتی با هم ترکیب می‎شوند و شما مشکل آنچنانی با این رنگها نخواهید داشت. اما در مورد رنگهای قوی و بولد قضیه فرق می‌کند و هر اشتباه کوچکی می‌تواند کل دکوراسیون شما را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل ما در این مطلب بیشتر روی این موضوع تمرکز کرده‌ایم تا بتوانیم به شما در این راه کمکی کرده باشیم.

مقیاس‎ها را در نظر بگیرید

توجه به نسبت و مقیاس‌ها فاکتور بسیار مهمی در طراحی اتاق می‌باشد و زمانی که شما با رنگها کار می‎کنید، مخصوصا در مورد رنگهای قوی و تیره اهمیت آن بیشتر می‎شود. استفاده بیش از حد از رنگهای قوی می‌تواند فضای شما را سرکوب کند و بیننده را گیج نماید. خوشبختانه در این مورد قوانین ساده‌ای وجود دارد که شما می‌توانید از آن‎ها کمک بگیرید. اگر فضای شما کوچک است، بهتر است که تنها برای یکی از دیوار‌های اتاق‎، رنگ قوی را انتخاب کنید. این دیوار که در طراحی داخلی با نام دیوار تاکیدی یا Accent Wall شناخته می‌شود، چند سالی است که بسیار محبوب شده است. دیوار تاکیدی دیواری است که طراحی آن از طراحی‎های سایر دیوارهای اتاق متفاوت می‎باشد. البته این تفاوت تنها با رنگ ایجاد نمی‏شود و شما می‎توانید از کاغذ دیواری، آجر، سنگ مرمر و متریال‎های دیگر برای سطح دیوار تاکیدی‌تان استفاده کنید.

دکوراسیون منزل با رنگ های مختلف
دکوراسیون منزل با رنگ های مختلف

رنگ‌های قوی برای تاکید بهتر هستند

بیشتر طراحان داخلی معتقدند که هیچ طرح رنگی بدون استفاده از رنگهای مکمل کامل نیست. معمولا این رنگها در چرخه رنگی مقابل هم قرار می‌گیرند و با هم متضاد هستند. مثلا رنگهای آبی و نارنجی که رنگهای مکمل هستند، می‌توانند طرح رنگی جالبی را بسازند. اما خوب رنگهای قوی مخصوصا از نوع رنگهای مکمل اگر بیش از حد در دکوراسیون شما استفاده شوند، می‌توانند فضای شما را سرکوب کنند و حتی باعث بهم‌ریختگی اعصاب شوند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از رنگهای بولد در حد تاکید مثلا برای کوسن‌ها، تابلوهای نقاشی یا وسایل تزئینی استفاده کنید تا ضمن حفظ جذابیت بصری فضا، محیط آرام‎بخشی نیز داشته باشید. اما با این حال هیچ محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید از آن‏ها در مقیاس‎های بزرگ نیز استفاده کنید.

دکوراسیون منزل با رنگ های مختلف
دکوراسیون منزل با رنگ های مختلف

حالا فرقی نمی‌کند که از چه پالت رنگی قوی یا آرامش‎بخشی برای دکوراسیون‌تان استفاده می‌کنید، در هر صورت شما باید از قانون ۶۰-۳۰-۱۰ برای طراحی فضای استفاده کنید. این قانون که در طراحی داخلی بسیار مهم و کاربردی می‌باشد، برای ترکیب مناسب رنگها در فضا بکار می‌رود و می‌تواند طرح رنگی متعادلی را برای شما ایجاد کند. در واقع نسبت ۶۰٪ + ۳۰٪ + ۱۰٪ به مقدار استفاده از هر رنگ در فضا برمی‎گردد. این قانون به شما می‌گوید که ۶۰ درصد اتاق‌تان را به یک رنگ که رنگ غالب می‌باشد، اختصاص دهید. معمولا رنگ غالب رنگ خنثی انتخاب می‎شود تا بتواند فضای آرامش‌بخشی را بسازد و در عین حال بتوانید پس‌زمینه‏‌ی مناسبی را برای رنگهای دیگر ایجاد کند. دلیل دیگر انتخاب رنگهای خنثی این است که این رنگها به خوبی با تمامی رنگهای قوی ترکیب می‎شود و شما با خیال راحت می‎توانید دکوراسیون‌تان را بچینید.
رنگ ثانویه که ۳۰ درصد اتاق را تشکیل می‌دهد، باید سایه‎ی رنگی مشابه رنگ غالب ولی کمی بولد و جسورانه‌تر از آن باشد. و در نهایت رنگ سوم شما که بیشترین جذابیت اتاق به آن وابسته است، ۱۰ درصد اتاق‌تان را به خود اختصاص می‌دهد.

رنگهای خنثی را فراموش نکنید

هنگام کار با رنگهای بولد و قوی رنگهای خنثی برگه‎ برنده‎ی شما می‌باشند. در واقع رنگهای خنثی این فرصت را به چشم‎های شما می‌دهند که استراحت کنند. پس حتما به هنگام دکوراسیون منزل با رنگ های مختلف، رنگهای خنثی را از طرق‌های متنوع در آن بکار ببرید. معمولا در اتاق‎هایی شبیه به طراحی‌های زیر رنگهای خنثی به رنگ ثانویه، بهتر می‌توانند عمل کنند.

دکوراسیون منزل با رنگ های مختلف
دکوراسیون منزل با رنگ های مختلف

برخی از افراد معتقدند که رنگهای خنثی خسته‎کننده هستند ولی خوب گزینه‎های زیادی برای انتخاب شما وجود دارند. من به شخصه رنگهای خاکستری، سفید و مشکی و قهوه‌ای را بسیار می‌پسندم و به نظرم این رنگها هیچ وقت از مد نمی‌افتند. اشیای فلزی نیز همان تاثیر رنگهای خنثی را دارند و در عین حال می‌توانند جذابیت بصری نیز به فضا اضافه کنند. مثلا در اتاق نشیمن بالایی قاب طلایی میز جلو مبلی نقش مهمی در طراحی فضا داشته است. این قاب طلایی چشم‌ها را از مبل پر رنگ به سمت خود جذب کرده و کمک می‎کند چشم‎های بیننده استراحت کند. شما می‌توانید در طراحی فضاهای این چنینی، از انواع مبلمان و لوزام جانبی فلزی استفاده کنید و تاثیر مشابهی در فضای خود داشته باشید.

در دکوراسیون منزل با رنگ های مختلف ، الگوهای بزرگ می‌توانند بکارتان بیایند

الگوها به خوبی می‌توانند دکوراسیون شما را تکمیل کنند. در یک اتاق با رنگهای جسورانه، الگوها می‎توانند فضای شما را جذابتر نمایند. فرش، کوسن یا مبلمان همیشه‎ گزینه‏‌های عالی بدین منظور هستند.

دکوراسیون منزل با رنگ های مختلف
دکوراسیون منزل با رنگ های مختلف

همانطور که خودتان نیز بهتر می‎دانید انتخاب رنگ و سبک دکوراسیون به طور کلی به دیزاین فضای خانه و سلیقه‌ی خودتان بستگی دارد. ولی بهتر است از قبل در مورد رنگ‎ها و تاثیری که روی روحیه و شخصیت افراد می‎گذارند، اطلاعات دقیق کسب کنید. دکوراسیون با رنگهای شاد و جسورانه مثل قرمز و نارنجی و رنگ‎هایی از این قبیل باید بسیار محتاطانه و علمی بکار برده شوند زیرا هر گونه اشتباه باعث بی‌قراری و بهم‌ریختگی اعصاب می‎شود. هر اشتباه دکوراسیون می‌تواند فضای دنج شما را به محیطی ناآرام و ناخوشایند تبدیل کند. ما در اینجا سعی کردیم شما را با دکوراسیون منزل با رنگ های مختلف آشنا کنیم. امیدواریم که با الهام از این نکات و عکس‌ها بتوانید دکوراسیونی زیبایی را برای خودتان ایجاد نمایید.
همینطور ما برای راحتی شما عزیزان مشاوره‌ی رایگانی را برای خرید انواع مبلمان در نظر گرفته‎ایم تا بتوانیم مسیر خرید شما را هموارتر نماییم. شما می‌توانید با تماس با این شماره، از خدمات رایگان مشاوره خرید مبلمان استفاده کنید. شما چه پالت رنگی را برای دکوراسیون منزل می‌پسندید؟ اگر نظری یا پیشنهادی در این مورد به ذهن‌تان می‎رسد، خوشحال می‎شویم که آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

4 دیدگاه برای “چگونه بین رنگهای مختلف در دکوراسیون‌مان تعادل ایجاد کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *