چگونه پارچه‌های مختلف را در دکوراسیون خانه ترکیب کنیم؟

توجه به انتخاب صحیح رنگ بندی پارچه مبلی و الگوهای بکار برده شده در آن،‌ تاثیر بسزایی در دکوراسیون اتاق‌تان خواهد داشت. با اینکه قوانین سفت و سختی در انتخاب پارچه مبلی وجود ندارد، اما با این حال، دانستن اینکه چه رنگ و الگوهایی به خوبی می‌توانند با هم ترکیب شوند، می‌تواند به شما در چیدمان اصولی کمک کند. ادامه مطلب را از دست ندهید.

رنگ و الگو از مهم‌ترین مواردی هستند که در طراحی دکوراسیون داخلی می‌توانند تاثیر مثبت و منفی داشته باشند. از این رو ترکیب اصولی آن‌ها از اهمیت بالایی بالایی برخوردار است. پارچه از جمله عناصر دکوراسیون است که بخاطر رنگ و بافت‌‌اش می‌تواند جذابیت فضای زندگی‌تان را چندین برابر کند. امروزه انواع پارچه در طرح و بافت‌های مختلف برای دکوراسیون خانه‌ها طراحی شده است که می‌تواند به فضای شما روح و جان دهند. بهتر است قبل از خرید و انتخاب پارچه برای دکوراسیون‌تان در مورد انواع پارچه‌ها و خصوصیات و کاربردی که هر کدام دارند، اطلاعاتی را بدست آورید. ما در این مطلب فقط در مورد ترکیب اصولی پارچه‌ها با شما صحبت خواهیم کرد و با ارائه‌ی یک سری دستورالعمل‌ها به شما کمک خواهیم کرد تا با انتخاب اصولی پارچه، دکوراسیون متعادل و جذابی را برای خودتان بسازید.

رنگ بندی پارچه مبلی
رنگ بندی پارچه مبلی

رنگ بندی پارچه مبلی

رنگ‌ها تاثیر مستقیمی در حالات و افکار شما دارند و ترکیب صحیح آن‌ها موجب زیبایی بیشتر فضای زندگی شما خواهد شد. با اینکه رنگ پارچه در دکوراسیون در مقیاس کمی نسبت به دیوارها قرار دارد، اما تاثیر زیادی در یکپارچگی و اسنجام فضای شما خواهد داشت. شما برای ترکیب پارچه‌ها، ابتدا باید اصول اولیه تئوری رنگ‌ها را یاد بگیرید. برای اینکه رنگ بندی پارچه مبلی و تطبیق انواع پارچه‌ها در دکوراسیون خانه‌تان اصولی باشد، نیاز دارید که اطلاعاتی را در مورد چرخه رنگ‌ در طراحی داخلی و نحوه استفاده از آن برای ایجاد ترکیب‌های رنگی جالب را بدست آورید.

در چرخه رنگ شما با سه دسته‌ی رنگ‌های اصلی، فرعی و ترکیبی و در کل ۱۲ رنگ روبرو هستید.

رنگ‌های اصلی: قرمز، زرد، آبی

رنگ‌های فرعی: نارنجی، سبز، بنفش

رنگ‌های دسته سوم نیز از ترکیب رنگ‌های اصلی و فرعی به وجود می‌آیند. رنگ‌های آبی، سبز و بنفش جزء رنگ‌های سرد به شمار می‌آیند که به رنگ‌های آرامش‌بخش مشهورند. از طرف دیگر رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز جزء رنگ‌های گرم هستند که شور و هیجانات خاصی را با خود به همراه دارند.

شما قبل از هر چیزی باید از خودتان بپرسید که به دنبال چه نوع محیطی هستید؟ فضای آرامش‌بخش یا مهیج؟ حال با توجه به پاسخ‌تان می‌توانید رنگ بندی پارچه مبلی تان را انتخاب نمایید. در واقع با انتخاب رنگ اصلی، شما تصمیم می‌گیرید که چه حس و حالی را به اتاق‌تان بدهید.

رنگ بندی پارچه مبلی
رنگ بندی پارچه مبلی

انتخاب الگوهای مشابه

سعی کنید از الگوهای مشابه در رنگ‌های مختلف برای دکوراسیون‌تان استفاده کنید. در مورد انتخاب الگوهای متنوع، باید به مقیاس استفاده از آن‌ها توجه کنید. یک پارچه راه راه ممکن است که بوسیله‌ی الگوی گل منکوب شود. بهتر است که یک الگوی بزرگ، یک الگوی متوسط و یک الگوی کوچک را برای دکورتان انتخاب نمایید. شما می‌توانید از قانون ۶۰-۳۰-۱۰ برای ترکیب الگوهای مختلف در دکوراسیون خانه استفاده کنید. در این قانون شما ۶۰درصد اتاق را با الگوی اولیه، ۳۰ درصد اتاق را با الگوی ثانویه و ۱۰ درصد اتاق را با الگوی سوم‌تان تزئین خواهید کرد. با رعایت این قانون مطمئن خواهید شد که تعادل و توازن کاملی را در فضای اتاق‌تان ایجاد خواهید کرد.

رنگ بندی پارچه مبلی
رنگ بندی پارچه مبلی

تعادل

ایجاد تعادل در فضای اتاق بسیار مهم است و هر گونه سهل انگاری می‌تواند فضای اتاق را ناخوشایند نماید. اولین نکته‌ای که در این باره بهتون پیشنهاد می‌کنیم، این است که الگوها و پارچه‌های انتخابی خود را، بیش از یک بار در دکوراسیون خانه استفاده کنید. توجه داشته باشید که این نکته برای ایجاد تعادل در فضای خانه بسیار ضروری و مهم است. مثلا تصور کنید شما الگویی را برای صندلی اتاق انتخاب کرده‌اید، برای پرده‌های پنجره نیز از الگوی دیگری مثل راه راه استفاده می‌کنید. در مورد کوسن‌های مبل نیز الگوی گل را بکار برده‌اید. الان برای اینکه بتوانید به درستی تعادل را در ترکیب‌ پارچه‌هایتان ایجاد نمایید، بهتر است برای والان پرده‌تان از همان الگوی کوسن مبل استفاده نمایید.

در مورد الگوهای مختلف در دکوراسیون خانه باید این  قانون را بیاد داشته باشید: هر گاه در دکوراسیون‌تان الگو خیره‌کننده‌ای، آن هم در مقیاس بزرگ را استفاده کردید، باید همان الگو را در دیگر لوازم جانبی خانه ولی در مقیاس بسیار کوچکتر، بکار ببرید تا ارتباطی موثری را بین اجزای دکوراسیون‌تان ایجاد نمایید.

رنگ بندی پارچه مبلی
رنگ بندی پارچه مبلی

درست است که ترکیب پارچه و الگو و رنگ‌های مختلف در دکوراسیون خانه می‌تواند کمی مشکل باشد اما شما می‌توانید با رعایت نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، بهترین دکوراسیون  داخلی منزل را برای خودتان رقم بزنید. ما همیشه در تلاش هستیم تا مطالب آموزنده‌ای را به شما انتقال دهیم. اگر شما نیز نظر یا پیشنهادی در این باره دارید، می‎توانید آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

1 دیدگاه برای “چگونه پارچه‌های مختلف را در دکوراسیون خانه ترکیب کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *