نکات طراحی دکوراسیون داخلی: الگوها و پارچه‎های چاپی

دکوراسیون داخلی منزل

مطمئنا دکوراسیون داخلی منزل بدون حضور الگوها و پارچه‎ های چاپی می‌تواند بسیار کسل ‎کننده و حوصله‌ سر بر باشد. در واقع این الگوها و پترن‎ها هستند که در دکوراسیون شما علاقه بصری و دیداری ایجاد کرده و فضایی خاص با هویتی اصیل به وجود می‎آورند. یکی از ساده‎ترین روش‎ها برای ایجاد تغییری بزرگ در دکوراسیون خانه و آوردن حس و حال تازه به اتاق‌ها، ترکیب الگوها و پارچه‎های چاپی می‎باشد.

بازی با الگوها همیشه سرگرم‌کننده و جذاب می‎باشد اما به شرط آنکه شما بتوانید به صورت اصولی این کار را انجام دهید. شناخت نحوه ترکیب درست الگوها و پارچه‎های چاپی موضوع بسیار مهمی می‎باشد زیرا که هر گونه سهل‌انگاری می‎تواند منجر به شلوغی، بهم‎ریختگی و سرکوب فضا شود. ما در این مطلب استراتژی‎های مهمی که در این زمینه بکارتان می‎آید را با شما در میان می‎گذاریم. بهتون پیشنهاد می‎کنم که برای موفقیت در طراحی داخلی خانه‎تان حتما این مطلب را با دقت مطالعه نمایید.

نحوه ترکیب الگوها در دکوراسیون داخلی منزل

بیشتر طراحان داخلی توصیه می‎کنند که از الگوهای مشابه با رنگ‏‎بندی‎های متنوع در دکوراسیون استفاده کنید تا بتوانید انسجام و یکپارچگی دکوراسیون‌تان را حفظ کنید. یکی از قوانین دکوراسیون داخلی منزل که با نام قانون ۶۰-۳۰-۱۰ شناخته می‎شود، معتقد است که شما باید حداکثر از سه الگو در دکور خود استفاده کنید. الگوی اولیه ۶۰درصد اتاق، الگوی ثانویه ۳۰ درصد و الگوی سومی ۱۰درصد اتاق شما را در برخواهد گرفت.

  • پارچه‎ی اولیه و رنگ غالب دکوراسیون‎تان را مشخص کنید.

بهتر است که طراحی دکوراسیون‎تان را با رنگ و تم غالب‎تان مثل رنگ آبی و الگوی گل شروع کنید و بعد دنبال الگوهای چند رنگی باشید که بتوانند با رنگ و تم اصلی‌تان ترکیب شوند. شما باید الگوی اصلی خود را به نحوی در اتاق‎تان بکار ببرید که هر کسی با ورود به اتاق متوجه آن بشود. قطعات بزرگ مبلمان مثل مبل یا پرده‎ها گزینه‎های بسیار مناسبی بدین منظور هستند.

دکوراسیون داخلی منزل
دکوراسیون داخلی منزل
  • الگو و رنگ ثانویه‎تان را پیدا کنید.

شما باید در مرحله‏‌ی بعدی الگوهایی را پیدا کنید که رنگ غالب و چند رنگ دیگر پارچه اصلی‌تان را در خود داشته باشد. از این الگو و پارچه موردنظر برای قطعاتی ثانویه اتاق مثل قالیچه و کوسن‎ها استفاده کنید. شما باید این طرح‎بندی را تا زمانی که همه‎ی رنگ‎های پارچه اصلی‎تان در اتاق وجود داشته باشند، ادامه دهید.

دکوراسیون داخلی منزل
دکوراسیون داخلی منزل
  • ساده کنید.

به هنگام ترکیب الگو و پارچه‏‎ های چاپی، می‎توانید کمی آن را ساده ‎تر کنید. برای مثال اگر شما الگوی گل را دوست دارید، پارچه چاپی اصلی شما می‎تواند شامل چندین گل باشد، اما در مورد پارچه‏‎ی ثانویه بهتر است که حداکثر از یک یا دو گل مشابه پارچه اصلی استفاده کنید.

دکوراسیون داخلی منزل
دکوراسیون داخلی منزل
  • مبلمان مکمل الگو و رنگ‎تان را انتخاب کنید.

از مبلمانی استفاده کنید که اسکلت و قاب آن با الگوها و پارچه‏‌های موردعلاقه‎تان هماهنگ باشند.

الگوها در اتاق‎های مختلف خانه

اتاق خواب

یکی از بهترین موقعیت‎ها برای بکار بردن الگوها، می‎تواند مربوط به اتاق خوب و تاج تختخواب باشد. البته هیچ وقت در دکوراسیون اتاق خواب به سمت الگوهای پیچیده و شلوغ نروید و به صورت افراطی از آن‎ها استفاده نکنید. زیرا که این محیط با هدف ایجاد فضایی آرام برای استراحت و خواب شما طراحی می‌شود و چنین الگوهایی می‎توانند باعث آشفتگی شما شوند.

اما با این حال شما می‎توانید از الگوهای موردنظر خودتان در گوشه‎ای از اتاق و به عنوان نقطه کانونی استفاده کنید. تاج تختخواب‎تان را با الگوهای جالب پوشش داده و رنگ و روح تازه‎ای به اتاق‎تان ببخشید. شما می‎توانید از کاغذ دیواری یا پارچه‎های چاپی سرگرم‎کننده در تاج تختخواب خود استفاده کنید و آن را به نقطه کانونی اتاق خواب‎تان تبدیل نمایید.

دکوراسیون داخلی منزل
دکوراسیون داخلی منزل

آشپزخانه

خوشبختانه در آشپزخانه فضای زیادی در دسترس است تا بتوانید از الگوهای موردنظرتان استفاده کنید. یکی از دیوارهای آشپزخانه را انتخاب کنید و آن را با کاغذ دیواری با الگوهایی دوست‎داشتنی یا نقاشی با طرح‎های مختلف پوشش دهید. مطمئنا چنین ایده‎ای عمق بصری و ظاهر جالبی را می‎سازد و در عین حال، دکور ساده‎ی خود را حفظ کرده و از شلوغی و نامرتبی به دور می‎باشد.

دکوراسیون داخلی منزل
دکوراسیون داخلی منزل

اتاق ناهارخوری

در مورد اتاق ناهارخوری پیشنهاد می‎کنیم که بیشتر رو تزئینات پرده‌‏ها و لوازم جانبی میز تمرکز کنید و با الگوهای جسورانه ظاهر بسیار شیک و منحصربفردی را به این بخش خانه‎تان بدهید. حتی الگوهایی که در وسایل تزئینی کوچک مثل شمعدونی‏‌ها یا گلدان‎ها بکار برده می‎شوند نیز نقش مهمی در طراحی دکوراسیون اتاق ناهارخوری بازی می‌کنند و شما نباید از آن‎ها غافل شوید.

دکوراسیون داخلی منزل
دکوراسیون داخلی منزل

اتاق نشیمن

اتاق نشیمن یکی از پرکاربردترین اتاق‏های هر خانه است و به همین دلیل انتخاب الگوها در آن بسیار مهم می‎باشد. اگر کاناپه یا لاوست شما دارای الگوی خاصی می‎باشد، بهتر است که برای باقیمانده‌ی مبلمان اتاق از رنگ‎های ملایم و خنثی استفاده کنید.

دکوراسیون داخلی منزل
دکوراسیون داخلی منزل

برای تزیین دیوار اتاق بهتون پیشنهاد می‎کنیم که از یک قطعه هنری با الگوی شطرنجی یا راه راه در رنگ‎های بولد به عنوان نقطه کانونی اتاق استفاده کنید. همینطور شما می‎توانید از الگوها در کوسن‎های مبل یا در صندلی میزبان استفاده کنید و فضای جذاب و چشم‎نوازی را به وجود آورید.

حمام

برای اضافه کردن الگوها به دکوراسیون حمام می‎توانید از یک قالیچه با الگوهای کوچک برای زیر سینک و یا از پرده‌ی دوش استفاده کنید. پارچه‎های چاپی با الگوهای جذاب می‎تواند دکوراسیون سرگرم‌‏کننده و خیره ‎کننده‌ای را به محیط حمام‎تان ببخشند. همینطور شما می‏توانید برای ایجاد ظاهری جالب و غیرمنتظره، سقف حمام را با کاغذ دیواری‎‎هایی با الگوهای متفاوت بپوشانید.

دکوراسیون داخلی منزل
دکوراسیون داخلی منزل

بازی با الگوها و پارچه‎های چاپی می‎تواند بسیار سرگرم‎کننده و جالب باشد و شما با نکاتی که در بالا به آن‎ها اشاره کردیم، می‏توانید طراحی موفقیت‎آمیز و منحصربفردی داشته باشید. فرقی نمی‎کند که الگوهای موردنظرتان را می‏خواهید در اتاق نشیمن، پذیرایی، آشپزخانه یا ناهارخوری استفاده کنید، در هر صورت این استراتژی‎ها در دکور هرفضایی می‎توانند به شما کمک کنند.

بی‌نهایت ایده‌ی متنوع برای دکوراسیون خانه با الگوها وجود دارد. فقط لازم است که شما کمی خلاقیت خودتان را بکار بگیرید تا بتوانید طراحی خاص خودتان را داشته باشید. ترکیب الگوها در طراحی هر خانه‎ای می‎تواند تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد و شما باید در انتخاب و بکار بردن الگوها دقت بالایی داشته باشید. ما در اینجا سعی کردیم، نکاتی که در این مورد به ذهنمان می‌رسد را به شما معرفی کنیم. شما چه نکته‎ای به ذهن‏تان می‏رسد؟ اگر ایده‌ی جدیدی برای طراحی داخلی خانه با الگوها به ذهن‌تان می‌رسد، خوشحال می‌شویم که آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *