دکوراسیون اتاق نشیمن: ۱۱ نکته‎‌ی حرفه‌ای که طراحان داخلی توصیه می‌کنند

دکوراسیون اتاق نشیمن

اتاق نشیمن یکی از مهمترین بخشهای دکوراسیون هر خانه‌ای میباشد و طراحی اصولی آن نیاز به مهارت بالایی دارد. فرقی نمیکند که شما از کدامیک از سبک‌های دکوراسیون سنتی یا مدرن، رسمی یا خودمانی، جسورانه یا آرامشبخش را برای اتاق نشیمن‌تان استفاده میکنید، در هر صورت مهم این است که شما بتوانید فضای راحتی را بسازید و لحظات خوبی را با خانواده و دوستان‌تان در آن بگذرانید. بهتر است قبل از شروع دکوراسیون اتاق نشیمن با نکات و ترفندهایی که طراحان داخلی در این زمینه توصیه میکنند، آشنا شوید.

ترکیب رنگهای روشن و تیره

همانطور که می‌دانید رنگها تاثیر بسزایی در حال و هوای خانه دارند و طراحان داخلی همیشه توصیه می‌کنند که در انتخاب پالت رنگی دکوراسیون دقت زیادی بکنید. اگر برای دکوراسیون اتاق نشیمنتان تنها به سمت رنگهای روشن بروید، احتمالا با فضایی بیروح مواجه خواهید شد. انتخاب رنگهای تیره نیز می‌تواند فضای نشیمن شما را شبیه به غار کند. اما ترکیب رنگهای روشن و تیره می‌تواند ظاهر دراماتیکی ایجاد کند که از لحاظ بصری دارای عمق بوده و تعادل در آن رعایت شده است. سعی کنید در طراحی فضای اتاقتان از رنگهای سیاه و سفید حتی در مقدار بسیار کم استفاده کنید.

دکوراسیون اتاق نشیمن
دکوراسیون اتاق نشیمن

ایجاد کنتراست در دکوراسیون اتاق نشیمن

کنتراست در دکوراسیون منزل یکی دیگر از مهمترین اصول طراحی داخلی میباشد که به فضای زندگی شما روح و جان می‌دهد. علاوه بر رنگهای سیاه و سفید، شما می‌توانید با کمک انواع بافتها، متریال‌ و اشکال مختلف نیز کنتراست را به فضای خانهتان بیاورید.

دکوراسیون اتاق نشیمن
دکوراسیون اتاق نشیمن

بازی با بافتها

معمولا هر عنصری در دکوراسیون منزل حس و بافت خاص خود را دارد که شما با لمس سطح رویی‌شان به آنها پی میبرید. چرم، کتان، نخ، فلز، سنگ، شیشه و کاشی هر کدام بافت خاص خود را دارند و میتوانند فضای دنج و راحتی را برای شما بسازند.

دکوراسیون اتاق نشیمن
دکوراسیون اتاق نشیمن

کوسنهای مبل نقطهی شروع خوبی برای استفاده از بافتها در دکوراسیون اتاق نشیمن هستند. از انواع مبلمان و لوازم تزئینی مختلف استفاده کنید و بافتهای متنوع را حتی در دوزهای کوچک به دکورتان اضافه کنید.

کار با چوب

مطمئنا چوب یکی از مهمترین متریالهایی است که شما به راحتی می‌توانید با کمک آن، حس گرمی و راحتی را به خانهتان بیاورید. روشهای زیادی وجود دارد که شما میتوانید کمک آن چوب را به خانهتان اضافه کنید. پانلهای چوبی، میزهای کنار مبلی، قابهای عکس، پایههای مبل و تابلوهای هنری گزینههای مختلفی هستند که شما میتوانید از آنها استفاده کنید.

دکوراسیون اتاق نشیمن
دکوراسیون اتاق نشیمن

مبلمان و لوازم جانبی

مطمئنا بیشتر فروشگاههای مبلمان امکان خرید ست کاملی از مبلمان و لوازم جانبی را به شما میدهند اما شما مجبور به انجام آن نیستید. برای اتاق نشیمنهای رسمی شما بهتر است تمامی اثاثیهی اتاق را با هم مطابقت دهید اما برای فضاهای صمیمی و خودمانی می‌توانید مطابق با سلیقهی خودتان پیش روید و محیط دنج و راحتی را بسازید.

دکوراسیون اتاق نشیمن
دکوراسیون اتاق نشیمن

یکی از ایدههای مطمئن برای ترکیب مبلمان در اتاق نشیمن استفاده از مبل پارچهای با صندلیهای چرم یا بالعکس است که باعث میشود کنتراست در فضای اتاق شما به وضوح دیده شود.

انتخاب پارچه‌های بادوام

زمانی که صحبت از اثاثیه میشود، مخصوصا در مورد اتاق نشیمن که بیشترین استفاده را دارد، دوام پارچه از اهمیت بسیار بالایی پیدا می‌کند. البته این مورد تا حدود زیادی به سبک زندگی و اعضای خانوادتان بستگی دارد. اگر شما بچهی کوچکی دارید یا اینکه از حیوانات خانگی مراقبت میکنید، بهتر است به سمت مبلمانی با پارچه مبلی تیره رنگ و بادوام بروید.

دکوراسیون اتاق نشیمن
دکوراسیون اتاق نشیمن

معمولا همهی ما بین انتخاب مبل چرمی و پارچهای مردد هستیم. شما باید با توجه به سبک زندگی خودتان مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. چرم گزینهی عالی برای مبلمان می‌باشد که بسیار مقاوم بوده و می‌توانید به راحتی لکهها را از سطح آن پاک کنید. اما با این حال مبلمان چرم همیشه در معرض خط و خش است و نسبت به مبلمان پارچهای راحت‌تر خراشیده میشود. پارچه جین و مخمل گزینههای دیگری هستند که می‌توانند فضای گرم و پذیرایی را بسازند.

رنگهای پرجنب‌وجوش

با اینکه رنگهای پرجنبوجوش مثل قرمز و نارنجی میتوانند باعث بی‌قراری و بهمریختگی اعصاب شوند اما از طرف دیگر فضاهای خنثی نیز می‌توانند شما را کسل کنند. سعی کنید به مقدار کمی از رنگهای جسورانه در پالت رنگی خنثی و آرامشبخش خود استفاده کنید و فضای جذاب و باطراواتی بسازید.

دکوراسیون اتاق نشیمن
دکوراسیون اتاق نشیمن

اگر در مورد انتخاب رنگهای بولد شک دارید، می‌توانید از طیف‌های مهتلف آبی که معمولا با هر دکوراسیونی به خوبی هماهنگ میشود، استفاده کنید.

فرش و قالیچه

الگوها یکی از ابزارهای قدرتمند طراحی داخلی هستند که می‌توانند جذابیت بصری خاصی به اتاق‌ نشیمنتان دهند و باعث شوند که لکهها و کثیفی کمتر بنظر برسند. شما میتوانید با انتخاب فرش مناسب الگوهایی را به پالت رنگی خنثی‌تان اضافه کرده و حس و حال گرمی را به اتاقهای معاصرتان دهید.

دکوراسیون اتاق نشیمن
دکوراسیون اتاق نشیمن

میز و صندلیهای متحرک

با انتخاب میز، چهارپایه، عسلی و صندلیهای عثمانی سبک می‌توانند آن‌ها را به راحتی حرکت دهید و چیدمانهای متنوعی داشته باشید.

دکوراسیون اتاق نشیمن
دکوراسیون اتاق نشیمن

رعایت فاصلهها

مهم نیست که چقدر اتاق نشیمن شما بزرگ است، شما باید با رعایت فاصلهی بین میز و صندلیها بتوانید فضای نشیمن راحت و صمیمی را برای گفتگو فراهم کنید. فاصلهی مناسب صندلیها برای یک دورهمی و گفتگوی راحت حدود ۸ فوت است به این معنی که قطر فضای نشیمن شما باید (فاصلهی بین مبل و صندلیها) باید ۸ فوت باشد. یک مبل ال بزرگ ۱۲ نفره برای مهمانیها گزینهی بسیار عالی می‌باشد اما اگر می‌خواهید که اتاق نشیمن دنج و راحتی داشته باشید، بهتر است که از قطعات مبلمان کوچکتر استفاده کنید.

دکوراسیون اتاق نشیمن
دکوراسیون اتاق نشیمن

فضای دنج

و به عنوان نکتهی آخر پیشنهاد می‌کنیم که زیاد دکوراسیون اتاق نشیمن را سخت نگیرید. ایدههای مختلف مثل دیوار گالری هنری، کوسن‌های رنگی، سبدهای حصیری و طراحی‌های خلاقانه مبلمان را در دکورتان استفاده کنید و فضای گرمی را برای خودتان بسازید.

دکوراسیون اتاق نشیمن
دکوراسیون اتاق نشیمن

ما در این مطلب سعی کردیم شما را با دکوراسیون اتاق نشیمن و نکات و ترفندهایی در اینباره آشنا کنیم. ما قبلا مطالب دیگری در مورد اصول اولیه طراحی داخلی و قوانین دکوراسیون داخلی را منتشر کردهایم که میتوانند در این راه به شما کمک کنند. حتما قبل از هر اقدامی اطلاعات کافی در مورد دکوراسیون اصولی بدست آورید تا بتوانید فضای راحتی را در اتاق نشیمنتان بسازید. همینطور بهتر است تئوری ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل را بدانید تا بتوانید فضای هماهنگ و منسجمی بسازید. مثلا رنگ‌های جسورانه مثل قرمز و نارنجی در دکوراسیون، یا الگوهای درشت باید بسیار محتاطانه و علمی بکار برده شوند زیرا هر گونه اشتباه باعث بی‌قراری و بهم‌ریختگی اعصاب میشوند. از طرف دیگر رنگهای خنثی مثل قهوه‌ای نیز در دراز مدت میتوانند حس کسالت و خستگی را به شما القا نمایند. یادگیری این مطالب میتواند منجر به طراحی حرفه‌ای شما شود.

ما همینطور برای راحتی شما عزیزان مشاوره‌ی رایگانی را برای خرید انواع مبلمان در نظر گرفتهایم تا بتوانیم مسیر خرید شما را هموارتر نماییم. شما می‌توانید با تماس با این شماره، از خدمات رایگان مشاوره خرید مبلمان استفاده کنید. شما کدام یک از این اتاق‌های نشیمن را می‌پسندید؟ چه نکته‌ی دیگری را برای طراحی اتاق نشیمن پیشنهاد می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم که هر نظر و پیشنهادی که دارید را با ما در میان بگذارید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *