اصول طراحی داخلی منزل: ۸ قانون طلایی برای شما آورده‌‌ایم!

اصول طراحی داخلی منزل

هر خانه‌ای بازتابی از شخصیت و علایق افراد ساکن در آنجاست. بعضی از افراد توانایی ذاتی در تزئین محیط اطرافشان دارند و می‌توانند همانند طراحان داخلی، دکوراسیون حرفه‌ای بسازند. اگر شما جزو این دسته نیستید، نگران نباشید. خوشبختانه یک سری اصول طراحی داخلی منزل وجود دارد که می‌توانند شما را قدم به قدم در طراحی خانه‌تان راهنمایی کند. فرقی نمی‌کند که از چه سبک دکوراسیونی برای فضای زندگی‌تان استفاده می‌کنید، در هر صورت این ۸ قانون طلایی طراحی داخلی می‌توانند به شما کمک کنند.

ناموجود

استودیو پارچوب

مبل راحتی مدل ریچی Ricci

۵۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ناموجود

استودیو پارچوب

مبل راحتی پارچه‌ ای Dekalb

۳۸,۹۰۰,۰۰۰ تومان
ناموجود

استودیو پارچوب

تخت خواب مدل Grid

۲۸,۴۰۰,۰۰۰ تومان
ناموجود

استودیو پارچوب

مبل راحتی Urban

۳۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان

قبل از اینکه بخواهیم در مورد اصول طراحی داخلی منزل صحبت کنیم، به این نکته اشاره کنیم که امکان خرید انواع مبلمان در فروشگاه آنلاین چی بچین فراهم شده است. شما عزیزان می‌توانید انواع مبل راحتی، میز و صندلی ناهارخوری، انواع میز جلو مبلی و هزاران مبلمان موردنیاز منزل‌تان را از این فروشگاه سفارش دهید.

اصول طراحی داخلی منزل

۱) ایجاد نقطه کانونی

یکی از مهم‌ترین اصول طراحی داخلی منزل کشف نقطه‌ی کانونی دکوراسیون‌تان می‌باشد. نقطه کانونی دکوراسیون در واقع عنصری است که به هنگام ورود به اتاق، نگاه‌ها را به خود جذب می‌کند. این نقطه کانونی بیشتر وابسته به معماری و سبک دکوراسیون اتاق است و شما باید قبل از هر اقدامی آن را کشف کنید. برخی از اتاق‌ها دارای نقطه کانونی طبیعی مثل شومینه، پنجره‎های بزرگ یا قفسه‌های توکار هستند که کار شما را راحت می‌کنند. اگر اتاق شما فاقد این نقاط کانونی است، می‌توانید خودتان آن را ایجاد کنید.

مثلا برای دیزاین خانه ایرانی می‌توانید از مبل سلطنتی، فرش ایرانی، کرسی یا تخت‎های طرح گره چینی به عنوان نقطه کانونی استفاده کنید. در مورد دکوراسیون‌های مینیمال نیز یک تابلو هنری بزرگ یا دیوار تاکید می‌تواند ایده‌های مناسبی باشد. در واقع نقطه کانونی به عنوان نقطه تاکید اتاق می‌باشد و بقیه دکوراسیون شما به آن وابسته است. بعد از مشخص کردن نقطه کانونی شما می‌توانید مبلمان خود را دور آن بچینید و دکورتان را راحت‌تر تکمیل کنید.

اصول طراحی داخلی منزل
ایجاد نقطه کانونی دکوراسیون

۲) توجه به خطوط و نحوه‎ی کار با آن‏‌ها

خطوط و منحنی‎های دیوارها، سقف، کفپوش و حتی نرده‎ی پلکان فضای شما را تعریف می‌کنند. شما باید با توجه به سبک دکوراسیون خود استفاده‎ی درستی از آن‏ها بکنید. برای مثال خطوط عمودی زیاد در دکوراسیون سنتی منزل جالب نمی‌باشند و بهتر است از آن‌ها دوری کنید. این چند نکته را به یاد بسپارید:

  • خطوط افقی فضای شما را وسیع و گسترده‌تر و ارتفاع اتاق را کوتاه‎ها نشان می‌دهند. همینطور این خطوط حس صمیمت و دنج بودن فضا را افزایش می‌دهند.
  • خطوط عمودی کمک می‌کنند ارتفاع فضای شما بلندتر و باریکتر بنظر برسد و در سبک‎های دکوراسیون سنتی و رسمی زیاد بکار برده نمی‎شوند.
  • خطوط مورب انرژی اتاق را بالا می‌برند.
  • خطوط منحنی نیز جذابیت بصری فضا را افزایش داده و محیط ملایم و خودمانی را می‎سازند.
اصول طراحی داخلی منزل
توجه به خطوط و نحوهی کار با آن‌ها
ناموجود
۲۲,۶۰۰,۰۰۰ تومان
ناموجود

استودیو پارچوب

مدل میز کنار مبل Art Display

۶,۳۰۰,۰۰۰ تومان
ناموجود
۱۸,۸۰۰,۰۰۰ تومان
ناموجود

استودیو پارچوب

میز جلو مبلی چوبی Retro

۱۴,۹۰۰,۰۰۰ تومان

۳) انتخاب و ترکیب رنگها

یکی دیگر از اصول طراحی داخای به انتخاب درست رنگ‌ها و نحو‌ه‌ی ترکیب آن‌ها با هم برمی‌گردد. با اینکه رنگ‌ها بیشتر وابسته به سبک دکوراسیون هستند اما هیچ اجباری وجود ندارد و پیشنهاد می‌کنیم که رنگ‌هایی را انتخاب کنید که فضا را برای شما دلپذیرتر می‌کنند. درمورد فضاهای کوچک همیشه تاکید بر روی انتخاب رنگ‌های روشن است. مخصوصا دیوارهایی به رنگ سفید و جفت کردن مبلمان به همان رنگ راهی ساده و آسان است که باعث می‌شود هر فضای کوچکی بزرگ‌تر و روشن‌تر بنظر برسد. برای اینکه فضای شما یکنواخت بنظر نرسد، می‌توانید از دیوار تاکید کمک بگیرید. دیوار تاکیدی دیواری است که طراحی آن از طراحی‌های سایر دیوارهای اتاق متفاوت می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با دیوار تاکید می‌توانید بر روی آن کلیک کنید و همه چیز را در مورد آن مطالعه نمایید.

اگر در مورد ترکیب رنگ‌ها سردرگم هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از قانون ۶۰-۳۰-۱۰ استفاده کنید. ۶۰-۳۰-۱۰ یکی از قوانین کاربردی و عالی برای ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل می‎باشد که به شما کمک می‏کند، طرح رنگی خود را به آسانی ایجاد کنید. قانون ۶۰-۳۰-۱۰ رویکردی بسیار ساده می‎باشد که بیشتر طراحان داخلی برای ایجاد تعادل رنگی در فضا از آن استفاده می‎کنند. نسبت ۶۰٪ + ۳۰٪ + ۱۰٪ به مقدار استفاده از هر رنگ در فضا برمی‎گردد. شما باید ۶۰% دکوراسیون منزل خود را به رنگ اصلی‌تان اختصاص دهید. مثلا در اتاق نشیمن ۶۰% آن مربوط به رنگ دیوارها، قطعات بزرگ مبلمان مثل فرش و یا مبل می‎باشد. رنگ اصلی شما تقریبا فضای زیادی از اتاق را در برمی‎گیرد و به عنوان پس‌زمینه‎ی دکوراسیون شما عمل خواهد کرد.

۳۰% رنگ دکوراسیون شما باید به رنگ ثانویه‎تان اختصاص داده شود. شما می‎توانید رنگ دوم خود را در تزئینات پرده‌ها، صندلی تاکید، روتختی، مبلمان و یا به عنوان دیوار تاکید در اتاق‎های نشیمن و پذیرایی بکار ببرید. نکته بسیار مهم در مورد انتخاب رنگ ثانویه این است که رنگ موردنظر شما باید رنگ اصلی را تقویت کند ولی با این حال این دو رنگ باید تا حدودی از هم متفاوت و کاملا قابل تشخیص باشند. بیشتر ظاهر جذاب اتاق به رنگ سوم یا همان رنگ تاکید وابسته است که ۱۰% دکوراسیون شما را تشکیل می‎دهد.

همانطور که گفتیم، ۱۰% دکوراسیون شما به رنگ سوم که با نام رنگ تاکید شناخته می‏شود، مربوط است. برای اتاق نشیمن، این رنگ می‎تواند به عنوان رنگ کوسن‌ها، لوازم تزئینی و جانبی و همینطور آثار هنری بکار برده شود. برای اتاق خواب نیز شما می‎توانید رنگ تاکید را بر روی بالش تختخواب، آباژور، میز کنار تخت و شمع‎ها اعمال کنید.

اصول طراحی داخلی منزل
انتخاب و ترکیب رنگها

۴) انتخاب مبلمان با عملکرد بالا

معمولا هر اتاقی با هدف خاصی طراحی می‎شود و کاربرد منحصربفرد خود را دارد. شما باید با توجه به عملکرد اتاق، مبلمان مناسب آن را انتخاب کنید تا بتوانید استفاده حداکثری از اتاق داشته باشید. توجه کنید که مبلمان انتخابی شما باید با سبک دکوراسیون‌تان مطابقت داشته باشد. به هنگام انتخاب مبلمان، مقیاس اتاق را هم در نظر بگیرید و از خرید مبلمان خیلی بزرگ یا کوچک نسبت به اتاق خودداری کنید.

اصول طراحی داخلی منزل
انتخاب مبلمان با عملکرد بالا
ناموجود

استودیو پارچوب

مبل راحتی دو نفره Clement

۲۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ناموجود

استودیو پارچوب

مبل پاف Nygard

۳,۸۰۰,۰۰۰ تومان
ناموجود

استودیو پارچوب

مبل لاوست Norfolk

۲۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ناموجود

استودیو پارچوب

مبل لاوست راحتی Fritha

۲۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان

۵) روشنایی اتاق

توجه به روشنایی اتاق به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول طراحی داخلی منزل شناخته می‌شود. شما با سه نوع روشنایی در دکوراسیون منزل روبرو هستید:

عمومی: همان روشنایی سقف است که به طور یکسان کل اتاق را روشن می‌کند.

فعالیت خاص: برای یک کار خاص طراحی شده است. مثل چراغ مطالعه و چراغ‌های زیرکابینت‎های آشپزخانه.

تاکید: برای تاکید روی یک شی خاص مثل یک تابلو نقاشی بکار برده می‎شود.

اصول طراحی داخلی منزل
اصول طراحی داخلی منزل

توجه کنید که فضای کوچک شما با نورپردازی مناسب به راحتی می‌تواند بزرگتر بنظر برسد. نور طبیعی تا حدودی می‌تواند روشنایی خانه را تامین کند و شما باید روشنایی فضای خانه را با ترکیبی از انواع تجهیزات روشنایی همچون آباژور، لوستر، انواع چراغ‌های LED و چراغ‌های دیواری تامین کنید. شما باید بتوانید با این سه نوع روشنایی، بٌعد و جلوه‎ی خاصی به اتاق‌تان بدهید. به طور معمول، بهتر است که کارتان را با روشنایی عمومی شروع کنید و با کمک دو روشنایی بعدی، دکوراسیون شیک و منحصربفردی را برای خودتان بسازید. البته روشنایی طبیعی را فراموش نکنید و با کمک پنجره‎های بزرگ جریان نور را به خانه‌تان هدایت کنید.

۶) پیاده‌سازی قانون اعداد فرد

احتمالا شما قانون اعداد یک سوم در عکاسی را شنیده‌اید. در طراحی داخلی نیز مفهوم مشابهی وجود دارد و شما باید اشیا و عناصر تزئینی خود را در گروه‎های فرد دسته‌بندی کنید. پیاده‌سازی قانون اعداد فرد در طراحی فضا مهم بوده و یکی از اصول طراحی داخلی منزل محسوب می‌شود. این قانون به شما کمک می‌کند تا تعادل را در فضای اتاق ایجاد کنید و از لحاظ بصری فضای جذابی بسازید.

اصول طراحی داخلی منزل
پیاده‌سازی قانون اعداد فرد
تخفیف!
ناموجود
۱۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان
تخفیف!
ناموجود

استودیو پارچوب

کنسول چوبی Acorn

۱۳,۸۰۰,۰۰۰ تومان
ناموجود

استودیو پارچوب

کتابخانه چوبی جدید Acorn

۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان
ناموجود

استودیو پارچوب

نیمکت ورودی مدل Mid-Century

۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

۷) کلکسیون‎های تزئینی

گروه‎های تزئینی شما باید از عناصری با ارتفاع، شکل و تکسچرهای متنوع تشکیل شده باشند. البته این عناصر نباید متضاد یا بی‌شباهت بهم بوده و بهتر است که یک یا دو مشخصه مشترک داشته باشند. به طور خلاصه، اشیای گروه‌بندی شما باید شبیه بهم باشند ولی در عین حال اندک تفاوت‎هایی داشته باشند تا تصویر جالبی از آن‎ها ایجاد شود.

اصول طراحی داخلی منزل
کلکسیون‌های تزئینی

۸) بافت‌های متنوع

زمانی که دکوراسیون خود را تزئین می‎کنید، بهتر است که هر بار یک قدم به عقب برگردید و دوباره کل اتاق را ببینید. آیا بیشترین سطح اتاق صاف و براق است؟ یا اینکه تمامی سطوح زبر است؟ سعی کنید  بافت‌های متنوع را به فضای زندگی‌تان اضافه کنید و فضای متعادلی را از لحاظ تکسچر و بافت‎های مختلف ایجاد کنید. شاید از نظر شما استفاده از بافت‌های متنوع در دکوراسیون زیاد مهم بنظر نرسد، اما به یاد داشته باشید یکی از مهم‌ترین اصول طراحی داخلی منزل می‌باشد.

اصول طراحی داخلی منزل
بافت‌های متنوع

ما در این مطلب از مجله چی بچین اصول طراحی داخلی منزل را با شما بررسی کردیم. با اینکه انتخاب رنگ و سبک دکوراسیون به طور کلی به دیزاین فضای خانه و سلیقه‌ی خودتان بستگی دارد. ولی بهتر است از قبل در مورد رنگ‎ها، سبک‌ها و تاثیری که روی روحیه و شخصیت افراد می‎گذارند، اطلاعات دقیق کسب کنید. مثلا دکوراسیون با رنگ‌های شاد و جسورانه مثل قرمز و نارنجی و رنگ‎هایی از این قبیل باید بسیار محتاطانه و علمی بکار برده شوند زیرا هر گونه اشتباه باعث بی‌قراری و بهم‌ریختگی اعصاب می‎شوند. هر اشتباه دکوراسیون می‌تواند فضای دنج شما را به محیطی ناآرام و ناخوشایند تبدیل کند. امیدواریم که با الهام از این نکات و عکس‌ها بتوانید دکوراسیونی زیبایی را برای خودتان ایجاد نمایید.

ناموجود

استودیو پارچوب

مبل راحتی سه نفره Clement

۴۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ناموجود

استودیو پارچوب

مبل راحتی سه نفره Willows

۴۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان
تخفیف!
ناموجود

استودیو پارچوب

مبل راحتی تک نفره Febe

۲۲,۸۰۰,۰۰۰ تومان
ناموجود

استودیو پارچوب

مبل راحتی تک نفره Lanston

۲۲,۶۰۰,۰۰۰ تومان

همینطور ما برای راحتی شما عزیزان امکان خرید انواع مبلمان را در فروشگاه آنلاین چی بچین فراهم کرده‌ایم تا بتوانیم مسیر خرید شما را هموارتر نماییم. حالا شما برای ما بنویسید که چه اصول طراحی داخلی منزل دیگری را به خوانندگان ما پیشنهاد می‌کنید؟ اگر نظری یا پیشنهادی در این مورد به ذهن‌تان می‎رسد، خوشحال می‎شویم که آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *